Kirjoittaja Arto Sievinen
Auto: Mercedes-Benz E-Coupe
Renkaat: Hakkapeliitta 8
Sijainti: Helsinki
Uusimmat blogijulkaisut Hakkaksituntumaa Subaru Foresterilla.

Pakkasen juovuttama liikenne

Tarkastellessani Helsinkiä tammikuun puolessa välissä, voinen todeta talven saapuneen sellaisena kuin olen sen viime vuosina oppinut tuntemaan. Liukkaat kelit ja kuin juopuneen askelein etenevä liikenne jaksavat muistuttaa sijainnistamme tällä planeetalla. Edes vasemman kaistan luoma vapaus ja esteettömyys eivät ole toteutuneet siinä määrin kuin se on mielikuviini piirtynyt. Olo on usein ollut samankaltainen kuin arjen talousviisaalla, joka laittaa parkkimittariin neljäkymmentä senttiä ja menee pankkiin hakemaan vuoronumeronsa.

Kun tarkastelen Helsinkiä Stockmannin parkkihallista käsin, voin todeta venäläisten kadonneen aivan yhtä nopeasti kuin he tänne ilmestyivät. Suurimman turistijoukkion poistuminen on rauhoittanut sekä liikennettä että suomalaista kaupanalaa. Ajattelin heidän tehneen kaupat kahdesta suomalaisittain suurehkosta matkustajalautasta, mutta ilmeisesti nyt ei ole vuoden kovin sesonki syyn paljastuessa hetkelliseksi telakoinniksi.
 

(Kadonneen Silja Serenaden tyhjä satamapaikka)


 

Viimeisen viikon aikana olen ehtinyt luistella sekä Hakkapeliitta Seiskoilla että Kaseilla. Seiskat ovat elinkaarensa viimeisellä neljänneksellä kun Kasit taas ensimmäisellä neljänneksellään. Pidon ja auton ohjattavuuden suhteen Kasien uudenkarheuden huomaa selkeästi: siinä vaiheessa kun olettaa pidon mutkassa katoavan, niin varaa löytyy vielä kevyelle kaasunlisäykselle - kuluneilta Seiskoilta tämä vara puuttuu.

Selkeää rajanvetoa renkaiden välillä vaikeuttaa selkeästi renkaiden kulumisasteiden eroavaisuus. Lisäksi jäisillä keleillä renkaat kuin renkaat hakevat siinä määrin pitoa, että odotan suosiolla lumisempia ajokelejä.
 

(Helsinkiläinen luistelurata, vienyt mennessään mm. Bentleyn)


 

comments powered by Disqus