Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

Paikka paikoin oli paikkoja, missä oli paikkoja paikkojen päällä. Ruusuja hallitukselle ja risuja tietyön tilaajille.

Tänä syksynä maan hallitus saa minulta kiitosta ylimääräisestä panostuksesta teiden päällystyksen kunnossapitovelan pienentämisessä. Minulle on ollut ilo ajaa moottoriteitä Turku – Helsinki (1-tie) ja nelostie kehä III – Heinola ja edelleen tavallisena valtatienä nelostietä Joutsaan asti. Samoin kuin ysitietä (valtatie) Turku – Tampere – Jyväskylä. Teitä on pinnoitettu mielestäni entistä pitempiä matkoja ja ajomukavuus on parantunut niillä varsin paljon.

Yhdessä suhteen budjetointi on epäonnistunut: rahaa ei ole ollut riittävästi PÄÄLLYSTEEN ALKAMISEN /LOPPUMISEN MERKITSEMISEEN. Minulle on käynyt useamman kerran niin, että hiljensin kyllä ajonopeuttani nopeusrajoituksen muuttuessa, mutta silti uuden päällysteen äkkikynnys pääsi jysäyttämään renkaita keljusti. Esimerkiksi nelostiellä Hartolan alueella yöllä sumussa ajaessa päällysteen alkamiskohtaa ei ole merkitty mitenkään ja PUM. Voi että otti pattiin.

Onko vilkkuvalojen laittamattomuus jokaiseen asfaltin paksuuden muutoskohtaan budjettikysymys, urakan speksien huonouden syy, urakoijan työn valvontakysymys vai silkkaa urakoijan laiskuutta. Sama koskee myös jokaista sillan päällysteen korjaustyömaata. Minusta tämä on epäkohta, koska sillä joko vaurioitetaan vanteita, voidaan vaurioittaa renkaan rakennetta tai ainakin saada renkaat pois tasapainosta. Minulta moiset äkkitöyssyt saivat hienosti tasapainossa olevat uudet Hakka-8 renkaat lievästi epätasapainoiseksi. Harmittaa…

Voisivatko Destia, Lemminkäinen, NCC, Skanska, Tielaitos, Tieliikelaitos ja kuka mitä lie tehdä sellaisen ’kartellisopimuksen’, että jokainen tien korjaus- / päällysteen epäjatkuvuuskohta merkittäisiin NÄKYVÄSTI päivittäin varoitusmerkein ja merkkilampuilla. Anteeksi jos sanoin ilkeästi. Silti jokaiseen urakkatarjouspyyntöön pitäisi korjata tämä epäkohta. Kiitos.

Sitten mennään jo toisenlaisille teille, esimerkkinä:
Seututie 616 johtaa Joutsasta Kangasniemelle. Tien eteläinen pää on Joutsassa, jossa se liittyy T-risteyksessä seututie 428:aan (Joutsa–Mäntyharju). Risteyksestä noin kilometri länteen kulkee valtatie 4 (E75), jolle on yhteys seututien 428:n kautta. Seututie 616 on tärkein tieyhteys pääkaupunkiseudun suunnasta Kangasniemelle. Koska Kangasniemi on suosittu kesämökkikunta etenkin pääkaupunkiseutulaisille, liikenne kesäviikonloppuisin on erittäin vilkasta. Tie on paikoin mutkainen ja mäkinen, joten sillä on nopeusrajoitus 80 km/h.” (Lainaus Wikipediasta)

Seututietä korjataan eri tavalla. Paikkaamalla. Kangasniemen puolella paikka paikoin on paikkoja, joissa on paikkoja paikkojen päällä. Ihan oikeasti ja sanan mukaisesti. Silti tie on ollut Kortesalmen pohjoispuolella varsin tasaisesti ajettavassa kunnossa. Viimeksi ennen joulua ihmettelin, miten voin ajaa vakionopeussäätimellä 80km/h koko pätkän Kangasniemelle. Hakka-8 oli upea ajettava ja tie oli hyvä. Mitä nyt muutama kuoppa piti kiertää ja siksi olla tarkkana ratissa. Mikä oli ajellessa, kun lämpötila oli plussalla kymmenen astetta.

Tietysti voi kysyä, milloin paikkaamisessa ei enää ole järkeä ja koko pinnoite kannattaisi uusia kerralla. Olipa paikallislehdessä jo valitus tien kuopistakin.

comments powered by Disqus