Onnittelut Vianor-Turku, Tierankatu onnistuneesta kasvojenkohotusleikkauksesta

Vianorin Tierankadun liikkeessä on ollut jonkin aikaa rakennustelineitä rajoittamassa huoltoon pääsyä. Nyt remonttivaihe on ohi ja hyvin onnistuneesti. Voin vain onnitella.

Kun ensi kerran asioin Tierankadun liikkeessä, minulle tuli sama tunne kuin olisin 1986 Masanissa, Etelä-Koreassa tehtaamme nurkassa olevassa pienessä toimistossa. Syksyllä lämpöisessä se vielä oli OK, mutta talvella minun pöytäni takana olevaa ikkunaa ei saanut suljettua ja kylmä merituuli puhalsi koko ajan niskaan. Toimistossa piti olla untuvatakki päällä. Keväällä uusi toimistorakennus rakennettiin sinne kahdessa viikossa. Sen jälkeen kehtasi pyytää asiakkaitakin toimistoomme.

Tierankadun entinen toimisto oli toki lämmin, mutta se oli parakkimaisen ankea. Vasta myöhemmin edes huomasin siellä olevan Vianor-sohvan.

Käydessäni avajaisten jälkeen uudessa tilassa totesin ”faceliftin” - kasvojenkohotuksen olleen täydellinen. Asiakkaan on miellyttävä tulla uuteen edustavaan toimisto/ myyntiesittelytilaan. Siellä voi odotella vaikka hieman pidemmänkin tovin. Todella onnistunut ratkaisu. Mutta asiassa on toinenkin puoli.

Etsimme joskus noin 1979 löytyykö maailmasta myöhemmin menetelmäpatenttiin johtaneelle pienen kehitystiimimme idealle toteuttajaa ja sen tiimoilta yksi vierailuosoitteistamme oli Oberg Manufacturing jossain Chigagon yläpuolella Jenkeissä. Tehtaassa jokaisella henkilöllä oli omat koneensa ja työpisteensä. Ja vaikka koneina olivat esim CNC-sorvi ja –jyrsinkone tai yhtä hyvin lankasaha, niin työntekijän solussa oli kokolattiamatto, oma jääkaappi ja jotain muutakin henkilökohtaista. Aika käsittämätöntä työkaluterästä työstettäessä normaalisti ajatellen. (Vai mitä Tanja?)  Mutta omistaja antoi omat perustelunsa: ” me täällä Oberg Manufacturingissa teemme koko maailman ylimmän huipputason työkaluja. Meidän tarkkuutemme liikkuu kymmenestuhannesosamilleissä ja joskus VAIN tuhannesosamilleissä. Jokainen työntekijämme vastaa työnsä laadusta. Siksi työpistekin on oltava kuten olohuone, joka pidetään koko ajan siistinä ja työntekijälle arvostusta antavana. Meidän työntekijöiltämme ei pääse koneista metallilastuja kokolattiamatolle. Ja samoin kuin he ovat tarkkoja työpisteensä siisteydestä ylpeydellä, niin samoin he kiinnittävät täyden huomion oman työnsä laatuun – ja he ovat ylpeitä siitä.”  Kun myöhemmin myös tilasimme joitakin tarkkuustyökaluja Obergilta, niin jokaiseen valmiiseen työkaluun oli liitetty laatta: ”Made by employees of Oberg Manufacturing” – siis kunnia hyvästä työstä annettiin sen tekijöille.

Kun palaan tämän pitkän aasinsillan jälkeen Vianorin uusiin tiloihin, niin niissä on kyse myös samasta asiasta. Jos työskentelytilat, joissa asiakas otetaan vastaan ovat laadukkaat ja edustavat, se on myös asentajien työn arvostuskysymys. "Me olemme osa tätä liiketoimintaa, jota esitellään näissä tiloissa ja joihin voi palata mielellään esittelemään vaihtoehtoja asiakkaalle, kun sille tulee tarve vaikka jonkin ongelman takia."

Asialliset, siistit, edustavat tilat ovat sekä asiakkaiden arvostamiskysymys, kuin myös omien työntekijöiden arvostamiskysymys. Visuaalinen ilme taas brändi-asia ja kuuluu markkinoinnin ja markkinaviestinnän kenttään. Tiukimmin ilme on yleensä ohjeistettu franchising-periaatteella toimivissa ketjuissa.

Onneksi olkoon Vianorin Tierankadun porukka. Teillä on nyt tosi hyvä myynti- toimistotila.

 

comments powered by Disqus