Kirjoittaja Matti Kahilakoski
Uusimmat blogijulkaisut

Onko järkee vai ei

Pienen pohdinnan jälkeen voi helpolla sanoa ettei.

Keväällä Kosovosta Suomeen ajeltu Zastava ei kovista ponnisteluista kuolimatta sitten päässytkään Suomikilpiin, joten vanha toteamus tuon auton rakentelusta vain kesäautoksi on kuitenkin totta - ainoastaan vuosi jolloin se toteutuu ei ollut 2013. Tarkastellaan tilannetta uudemman kerran vielä satamattomien lumien sulettua joskus ensi vapun tietämissä.

Rekisteröintikatsastuksessa hylsynä otettiin sitten lopulta vain...

  1. päästöt
  2. yhden jarrun yli 30% ero toisen puolen mokomaan,
  3. tuulilasin turvamerkintöjen puuttuminen,
  4. etupenkkien niskatukien uupuminen
  5. etumatkustajien kelautuvien turvavöiden uupuminen
  6. takamatkustajien turvavöiden uupuminen

Ja yksikin hylsy näistä olisi tainnut evätä kilpien saannin. Etumatkustajillahan oli toki turvavyöt mutteivat suinkaan kelautuvat; muista nyt en viitsi isommin tehdä numeroa, sanompahan vain ettei tohon kirppuun olla edes valmistettu istuimia joissa olisi niskatuet joten mennee turkanen taas kerran askarteluksi. Ja tämä kaikki sillä, että auto on vuosimallia 1982. 1981 ja ketään ei katsastuskonttorilla kiinnostaisi. Mites se Kummelin Mieskuoro Kova Lain arvontalaulu menikään; ...kelle nalli napsahtaa, nalli napsahtaa.

Jotta toi hylsypäivä sitten sai vielä arvoisensa päätöksen, kotimatkalla liekö testeistä väsähtäneenä vai mistä johtuen otti oikean puolen etulaakeri ja ilmoitti sopimuksensa kesken matkanteon irti. No, ainakin laakerit paranee vaihtamalla.

  Hyvin täytyy sanoa noihin vanhempiin autoihin osia vielä löytyvän kotomaastakin; Oululaiselta Lasi-Lipposelta tuli uusi tuulilasi ja laakereitakin saa ihan Tarviketorilta.

Muutenhan projektiauto onkin vasta alkuperältään Jugoslaviasta, ostettu Kosovossa, osia tilailtu ainakin Turkista, Englannista, Serbiasta, Hollannista, Saksasta ja Suomesta.

Kovasti kaveripiiristä on tullut kyselyä josko vaihtaisin tuon massiivisen alkuperäismoottorin kaikkine reippaine 30 hevosvoimineen joksikin isommaksi; että netistäkin löytyy tuunattuja Ficoja joissa on Yamahan moottoripyörän kone. Aikomuksenani kun ei suinkaan ollut askarrella itselleni nelipyöräistä ruumisarkkua olen sitkeästi pysyttäytynyt alkuperäismoottorissa. Autossa on kaiken muun herkun lisäksi bensatankki tuossa etupellin alla joten se pisteiden yhdisteleminen sanasta kolari sanaan tulipalo ei ole kovin pitkä viiva vedettäväksi.

  Jos kesään kuuluu tuttuun tapaan kärpäset, kuuluu sinne myös vanhat kunnon pikipojat joihin ainakin kirjoittajista Santalan Kari on päässyt myös tekemään lähempää tuttavuutta. Itse ajeleskelin tuossa toissalomilla ollessani alkuyöstä kaverilta kotiinpäin kun mutkasta ulos tullessani havahduin edessä kävelyvauhtia etenevään Destian kuorma-autoparivaljakkoon ja laumaan käveleskeleviä työmiehiä. No, järkihän ei sitten taas(kaan) toiminut alkuunkaan, mitä nyt vasta kohdalla havahduin ihmettelemään että mistä kuului loiskahdus - kuin olisi rapakkoon ajanut. Pari sataa metriä pidemmällä oli pakko ottaa bussipysäkille ja mennä tutkimaan kuinka sottaista puuhaa sitä saatiin aikaiseksi... Ja olihan sitä...

   Toi piki kun ei tietysti omin keinoin kyljestä pois lähtenyt, otin ja käänsin auton takaisin pikipoiken luo kysyäkseni millä aineella se tökötti parhaiten irtoaisi. En tiedä kuinka paljon ne huutoa osakseen saavat tosta tärkeestä duunista mitä tekevät kun paikkailevat tiestöä, itseäni tilanne lähinnä nolotti kun en ollut riittävän hitaasti viivojen yli ajanut mutta sieltähän niiltä löytyi heti iso pääläri jotain tuntemattomaksi jäänyttä litkua jolla kaikki irtosi muutamalla pyyhkäisyllä. Mitä nyt itse, kiirellä kun piti muualle päästä muka jatkamaan matkaa - jouduin huoltoasemalla yön pikkutunneilla tunteroisen erilaisilla huuhteluaineilla viimeistelemään kun en tajunnut kiertää pikipojan kanssa huolellisesti autoa ympäri etsiessä roiskeita. Osanneeko kukaan sanoa aineesta? Olisi ehkä syytä laittaa jokin pieni pullo talteen itselle vastaisuuden varalle jos roiskeita tulee eikä apua ole lähettyvillä...

Syksy saatiin ja Q5 poikkesi mutkan Vianorilla jonka verkkokaupasta oli kotvaa aiemmin tullut tilattua Nokian Hakka Z SUV 255/50R19 tilalle ainakin alkutalven ajoon Hakkapelitta R2 SUV 235/60R17 -kitkat. Ainakin parin päivän ajeluista kokemus on pelkästään positiivinen, mitä nyt taas lomat otti ja loppui kesken että olisi enemmän ajaa kerennyt. Kovaa kehitystyötä siellä on tehtaalla tehty kun noin hiljaiset renkaat on markkinoille tuotu. Suosittelen!

Vianorista sen verta että "reklamaation" paikkaa pukkaa. En taaskaan kerennyt juomaan sitä kahvia loppuun kun avain oli jo pöydällä odottamassa ja auto pihalla valmiina.

comments powered by Disqus