Kirjoittaja Ville Heinonen
Uusimmat blogijulkaisut

On/off-talvi

Hetken jo ajattelin, että talvi lopultakin saapui lumineen kaikkineen, mutta väärässä olin. Valheellista valkeutta kesti muutaman tunnin, jonka jälkeen mentiin taas loskakelin kautta vesikeliin. Sen verran sentään ehti olla lunta, että sain talvirenkaan kuvatuksi luonnollisessa ympäristössään.

Nyt kun uutisista toitotetaan jatkuvasti sitä, miten "ajokeli on huono suuressa osassa maata", on entistä tärkeämpää, että rengasasiat ovat kunnossa. Huonommillakin renkailla pärjää, jos tietää, miten auto, rengas ja tienpinta käyttäytyvät. Kun kilometrin matkalla saattaa olla paljasta asfalttia, jäätä, loskaa, lunta ja ties mitä muuta, on ensisijaisen tärkeätä, että rengas toimii riittävän hyvin erilaisilla pinnoilla.

Tekniikkaan tosin ei kannata määrättömästi luottaa, vaan tiettyihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota: kärsivällisyyteen, tilannenopeuteen ja ennakointiin. En lähde ylistämään itseäni kuskina kenenkään yläpuolelle, mutta varmasti kaikki voivat olla yhtä mieltä (ja katsoa peiliinkin) siitä, että aika monella kuskilla jokin edellä mainituista pääsee silloin tällöin unohtumaan. Viimeksi eilen kotiin ajellessani sankassa lumipyryssä todistin kahta täysin älytöntä ohitusta, katselin moottoritiellä täysin takapuskurissa kiinni ajavaa bayerilaisen moottoritehtaan tuotetta ja todistin, miten juuri kukaan ei taajamaolosuhteissa päästä lapsia tai vanhuksia turvallisesti tien ylitse.

Joten, yritetäänhän ottaa iisisti ja ajella varovasti. Jos ei muuten pääse oikeaan tunnelmaan, niin kannattaa ajatella, että ellei itsellä ole sitä kaikkein arvokkainta lastia, niin aika monella muulla on. Vaikka itse yrittäisi olla kuinka tarkkana liikenteessä, joku muu saattaa tehdä virheen.

comments powered by Disqus