Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

On-Off vai jojo – onko tulevaisuuden talvi tällainen

 

Hangenkieret, hankiaiset, hangenkanto – on poikkeuksellisen hieno kantava hanki joka puolella. Pitkin peltoja ja metsiä sai kävellä tai kelkkailla potkukelkan kanssa paikoissa mihin on normaalisti hankala mennä. Myrskytuhot on helppo tarkistaa hujauksessa. No minä tyydyin menemään vain pellolle rollaattorini kanssa ja sielläkään ei ole mukavaa kävellä, kun lumen pinta on aika rypyläistä kulkupelini renkaille. Nyt sukset toimivat paremmin taas potkukelkkaa paremmin, kun eilen pyrytti uutta lunta tuulen kanssa reippaasti.

Hangenkieret – kangasniemeläinen sanonta – syntyy vain hyvin vetisen suojan jälkeen kovassa pakkasessa. Tänä vuonna pakkasen kytkin kääntyi yön yli hyvin kylmästä pitkään +6 asteen lämpökauteen, joka taas kääntyi päivässä kovaan pakkaseen. Sulaneet tien pinnat muuttuivat peilijääksi ja pellot kantaviksi hangiksi. Nastakengät ulkona liikkumiseen ovat ihan pakolliset. .

Peilijäinen tie 1

Mietin jo lämpöaallon aikana, että tänä vuonna on tosi hyvä ajaa kitkoilla, koska tiet voivat olla sulat vaikka kuinka pitkään. Eipä olekaan – jojo –ilmiö jatkuu sään kanssa.

Hakka R3 kitkoille tilanne oli erinomainen kokeilla renkaiden pitävyyden rajoja.

Oli tavallista ylämäkeä, alamäkeä ja kuperaa pintaa valittavissa, kaikki ihan sileää jäätä.
Kaikissa paikoissa auto lähtee nätisti liikkeelle sutimatta ja jopa nopeasti. Liukkauden erottaa jarruttaessa. Auto pysähtyy pidemmällä matkalla kuin lumisella pakkaslumella ja kun jarrut lyö lukkoon auto alkaa luisua tien kaltevuuden mukaan. Ohjattavuuden säilyttämiseksi on välillä laskettava renkaat pyörimään jotta ajosuuntaa saa ohjattua hetkesi, sitten taas jarrut pohjaan. Mielestäni edes ABS ei edes jurise näin liukkaalla jääpinnalla.

Peilijää alamäki-ylämäki
Kalteva pääkallonliukas jää

Viimeinen absoluuttinen testi oli Luokkasen mäen voittaminen kitkoilla. Hakka 8 renkailla jäin yhtenä päivänä keskelle pääkalloliukasta mäkeä jopa kaksi kertaa!

http://yhteiso.nokianrenkaat.fi/blogit/tie-on-kuin-kekkosen-kallo-mutta-ihan-jaata-dot

Luokkasen mäki - nyt voitettuna. KITKOILLA!

Lähdin liikkeelle mäen alla olevan suoran keskeltä kohti mäkeä, jonka päällä kuvassa olen. Vanhan kokemus hieman hirvitti – kuinkahan tästä selvitään. Vaan mäki meni ylös hiljaisellakin nopeudella hienosti ilman lipsumisen yritystäkään. Vakuuttava suoritus kitkarenkailta!!! Pakkasta oli testissä 3 astetta

Vuorokautta myöhemmin pääsin kokeilemaan toisenlaisia olosuhteita. Lunta satoi koko päivän tuiskuamalla reilusti kovan tuulen kera. Illalla päätin yrittää tallata satanutta lunta peilijäähän kiinni tamppaamalla tiemme auton kanssa. Ajatuksena ihan hyvä – kunhan teillä ei olisi ollut yli 50 cm tuulen puhaltamia nietoksia. Kun homma oli aloitettu, niin päin kinoksia piti puskea – paluutakaan ei ollut. R-kolmonen oli täysin armoton paksulle lumelle, läpi mentiin alamäkeen ja ylämäkeen täysin tunteilematta. Kiinnitin huomioita taas siihen että rengas ei edes sutinut yhtään puskiessaan nietoksen läpi. Huom: alla oli vielä peilijäinen pinta, ei edes sen takia tullut sutimista. Huima kokemus.

Ukan kokemus sai vahvistuksen joitakin satoja kilometrejä etelämpää. Hakka R3 SUV kitka kulkee paksussakin umpihangessa vaivatta.

comments powered by Disqus