Kirjoittaja Carl Irjala
Uusimmat blogijulkaisut

Ohjauskulmien säätö Kotkan Vianorilta

Ennen kuin jatkan edellisen kirjoituksen polttoainekulutusraporttia, heitän muutaman sanan ohjauskulmien säädöstä. Renkaanvaihdon yhteydessä huomattiin, että auton takapyörän Hakka V oli kulunut epätasaisesti. Eilen säädettiin pyörien kulmat uuteen uskoon Kotkan Vianorissa.

Kuva 1: Asentaja Nyholm valmistelee Audi A4 Quattron mittausta varten.

Kuva 2: Punaiset kentät osoittavat kumien kulumisen syyn. Aurauskulmat ovat tuntemattomasta syystä muuttuneet toleranssialueen ulkopuolella.

Toimenpide kesti tunnin ja nykyaikaisen tekniikan avulla oli auton arvot saatavilla Internetistä ja asentaja seurasi säätämisensä tuloksia "suorana lähetyksenä" tietokoneen ruudulta. Mitä lähempänä nuoli (katso kuva 2) osoittaa vihreän kentän keskipistettä sitä parempi. Ohjauskulmien säätö on yksi auton tärkeimmistä huolloista, sillä toimenpiteellä voidaan vähentää renkaiden epätasaista kulumista ja parantaa auton ohjattavuutta. Väärät kulmat lisäävät myös tuntuvasti polttoaineen kulutusta.

Tämä oli nyt ensimmäinen kerta, jolloin suoritin ohjauskulmien säädön Vianorilla ja olen sangen tyytyväinen! Audin ajomukavuuteen tuli suuri muutos parempaan suuntaan. Suosittelen!

comments powered by Disqus