Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki
Uusimmat blogijulkaisut

Nyt on päästy alkuun tällä testikuljettajan saralla

No niin, ollaan juuri päästy marraskuulle. Ja ainakin meikäläiselle opetettiin aikoinaan, että eteläisessä Suomessa pitää suvikumit vaihtaa nastallisiin Pyhäinpäivänä, jollei kelit sitä jo aiemmin vaadi. Huomaa myös tuo

nastat

, kitkat oli siihen maailman aikaan mahdottomuus. Mutta nyt kun minulle avautui tämä mahdollisuus testikuljettajana, olikin sitten valinta paljon vaikeampi. Olin kuitenkin jo päässyt kokeilemaan uusissa autoissa uusien hyvien kitkojen tolkuttoman hyvää pitoa yleisimmissä talvikeleissä. Samoin se nastamelun puute houkutteli kovasti. Mutta kyllä mieli vaihtui, kun luin uuden "

kasin

" testejä. Äänimaailmaksi kehuttiin kelpoa, ja sehän sai vaakakupin kallistumaan kuitenkin nastoihin. Etenkin kun tässä kodin lähellä joutuu ylittämään vilkasliikenteisen 60-rajoituksellisen päätien, stoppimerkin takaa tullen. Ja varsinkin toinen puoli risteystä on juuri semmoinen varjoinen, helposti jäätyvä metsänpuoleinen. Siinä tarvitaan juuri sitä nastojen pitotehoa!

Eilen sunnuntaina 3.11. vaihtui viimeiseen käyttöautoon ne talvirenkaat. Ei mairittele tunnustaa, mutta kyllä ne vanhemman pojan (23) vanhat Hakkapeliitta kakkoset olisi jo joutaneet kierräytkseen. Mutta kun poika lähtee heti vuoden vaihteessa opiskelijavaihtoon, eli eipä taida paljoa liukkaita ehtiä edes nähdä täällä Turun seudulla. Jää hänellä rengasparannus ensi talveen.

Nuorempi (22) saikin omaan pikkuautoonsa nastat reilu viikko sitten Turussa käydessään, hän kun asuu vajaa 100 km pohjoiseen, eli syytä olla ennemmin pikkusen ajoissa vaihtamassa, kuin liukastella tänne vaihtamaan liian myöhään. Vähävarainen opiskelija ajelee isukin muutama talvi sitten antamilla pinnoitetuilla nastarenkailla vähäiset talviajonsa. Ja onhan se autokin tarkoitus päivittää heti kun ensimmäine vakituine työpaikka on saatu, siksi moinen skottilainen ajattelu on ymmärrettävää. Samalla sessiolla vaihtui vaimonkin autoon vuoden vanhat halpamerkin nastat, omalla tallillani kun on helppo vaihtaa tasaisella asfalttipihalla. Kaksi hallitunkkia ja muut tilbehöörat löytyy nekin sieltä. Ja perinteinen alustan tarkastuslistakin on saatu junioreille menemään kaaliin: vetarien suojakumit, nivelet, larrulevyt sekä -palat yms kurkataan samalla.

Se oma rengasvaihtoni jää seuraavaan kertaan, siitä kun riittää mukavaa jutusteltavaa sen verran enemmän.

comments powered by Disqus