Kirjoittaja Julius Sutinen
Renkaat: Nokian Hakkapeliitta R2
Uusimmat blogijulkaisut

Nystyröitä ja viiltoja

Kuin huomaamatta kesä alkaa olla jo takana. Vielä hetki sitten tuli pyörittyä sängyssä hikisenä ja kiroiltua, että eikö tämä hellejakso lopu koskaan, mutta nyt se on jo kaukainen muisto. Avoimesta ikkunasta virtaa raikasta ja viileää syysilmaa unikeon hengitettäväksi. On kuulemma terveellistä nukkua hieman viileässä, voin kyllä allekirjoittaa tämän väitteen. Tämän lempeän intron myötä voikin siirtyä alla olevan jäljen jättäneeseen tuotteeseen.

Keväällä alle pyöräytettyjä HakkaBlack –renkailla on nyt sitten ajettu hieman yli 8000 km. Tässä vaiheessa voisi olla hyvä kierrättää renkaita akselilta toiselle tasaisen kulumisen varmistamiseksi, mutta kun mittaustarkkuuden puitteissa en kulumiseroa havaitse, annetaan renkaiden olla tutuilla akseleillaan. Mitta-apuvälineenä renkaaseen painettujen kulumisindikaattorien lisäksi minulla on kahden euron kolikko ja viivoitin. Mittaustekniikan kurssit käyneenä ja koordinaattimittauskonetta käyttäneenä joudun kyllä ikävä kyllä toteamaan, että kumpikaan ei ole kalibroitu mittalaite, mutta saavat tähän hätään kelvata.

Kuten olen jo kirjoittanut, nämä uudet HakkaBlackit ovat pari tuumaa isompaa rengaskokoa, matalampiprofiiliset ja hieman leveämmät kuin aiemmat kesärenkaat. Radikaalia muutosta ei voi sanoa tapahtuneen, etenkään huonompaan suuntaan. Vaikka aina varoitellaan, että leveät ja matalat renkaat ovat sitä ja tätä, mutta näköjään myös rengasmalli ja –merkki vaikuttaa. Mukavuus ei ole romahtanut, kulutus ei ole kasvanut, uraherkkyys ei ole kasvanut eikä melutasokaan. Pikemminkin päinvastoin, nämä kaikki asiat ovat paremmalla tolalla kuin aiemmin.

Lisäksi mielenkiintoista on ollut havaita, että näissä uusissa renkaissa ”tekniikka” on lisääntynyt. Aiemmissa kesärenkaissa oli vain kumia, jossa uria ja that’s it suunnilleen. Nyt jos katsoo tuota alempana olevaa kuvaa, näkee miten urissa on pieniä viiltoja sekä nystyröitä. Jokainen voi näiden tarkemman merkityksen katsoa Nokian Renkaiden nettisivuilta, mutta näin kuluttajan näkökulmasta on oikeasti hyvä nähdä jotain konkreettista muutosta aiempaan. Tekniikka kehittyy näkyvästi, eikä vain renkaan sisällä kumiseoksen ja renkaan sisäisen rakenteen osalta.

Onko näistä uusista teknisistä asioista ollut hyötyä? En osaa sanoa. Kovassakaan sateessa rengas ei ole menettänyt otettaan tiehen, eli vesiliirroilta on vältytty. Samoin pito käännöksissä, jarrutuksissa ja kiihdytyksissä on ollut aina täydellistä. En muista tältä kesältä vielä kertaakaan, että renkaat olisivat joutuneet luistoon.

Viimeisen automatka oli viime viikolla Ahvenanmaalle. Auto oli perheemme paremman puoliskon käytössä ja kuulemma "kaikki toimi kuten pitääkin". Turun satamasta ajaessaan takaisin kotiin ei kuulemma ollut tarvetta pysähtyä. Oli niin kiva ajaa, flow päällä. Sellainen

Freude am Fahren

-tunne, eli oli ajamisen iloa. Tästä on varmasti myös kiittäminen hyvin toimivaa rengasta.

Kulutuksen osalta annan kuva(aja)n) puhua puolestani. Alla on siis kuvaaja noin vuoden ajan tankkauksien kulutuksista mitattuna oikean kulutetun polttoainemäärän ja kuljetun matkan suhteen.

comments powered by Disqus