Kirjoittaja Arto Sievinen
Auto: Mercedes-Benz E-Coupe
Renkaat: Hakkapeliitta 8
Sijainti: Helsinki
Uusimmat blogijulkaisut

Numerotaulun nollaus

Lokakuun alku ja keskilämpötila jatkaa laskuaan. Vuoristoratamaisen lämpötilavaihtelun suunta on kuitenkin hyvin tukevasti alaspäin. Talvirengasvouhotus tekee tuloaan eteläisiinkin kolkkiin, kun televisio kertoo pohjoisessa taivaalta sataneen lunta ja metsässä juosseen poron.
 

(Vielä on aikaa avata katuja ja nauttia kaistojen sulkemisesta.)


 

Kylmenevää säätä ei pidä kuitenkaan pelästyä liioin. Varautuminen talveen toki kannattaa sisäistää ajatuksen tasolla, mutta nastarenkaita käyttäviä eteläsuomalaisia suosittelisin kuitenkin kiinnittämään enempi huomiota muuttuviin ajo-olosuhteisiin ja renkaiden kuntoon kuin olettamaan, että talvirenkaisiin siirtymällä tämän kaiken voisi itselleen ostaa. Ei se pinnalla oleva kevyt mustajää sula nastarenkaan alta pois.

Syyskuun saapuessa saapuivat myös ajoittaiset vesisateet. Vesisateet saivat huomaamaan, etteivät Hakka Blue:t olleet enää sitä, mitä ne kauden alussa olivat. Kulumisvaroittimenkin olemassaolosta kertoi enää yksinäinen kolmonen. Peräpää tahtoi elää omaa elämäänsä vauhdin hiemankin kasvaessa vesikeleillä. Oli aika antaa renkaiden mennä.

Testissä olleiden Hakka Blue-renkaiden lopulliseksi kilometrilukemaksi muodostui 39´250. Lukemaa olisi voinut kasvattaa huoletta vielä joillakin tuhansilla kilometreillä, mikäli kelien olisi voinut olettaa pysyvän kuivina tai lomauttamalla kaasujalan tuotannollisista syistä. Menneen heinäkuun kaltainen sää ja yksi rengaskierrätys lisää olisi helposti antanut jopa kuukauden lisää elinaikaa renkaille turvallisuudesta tinkimättä.
 

(Uudet numerot, uusi alku.)


 

Uusilla numeroilla on kuitenkin hyvä jatkaa siitä, mihin vanhat loppuivat.
 
 
 
 

comments powered by Disqus