Nokian seiska ja ärrä testiradalla

Viime viikkoina on meillä ollut useita autoja käytössä (oma auto on ollut valohoidossa!) ja näin ollen useita rengasmalleja on pystytty vertailemaan keskenään. Mielenkiintoisimmat ovat luonnollisesti kotimaiset kumit: Nokian Hakkapeliitta 7 sekä Hakkapeliitta R. Ajot niillä on suoritettu märällä testiradalla täällä Kymenlaaksossa.

Testiratani koostuu

: (

1

) Nopeatempoisesta moottoritieosuudesta, (

2

) liikenteen tietyö-osuuksista, (

3

) hyvin mutkikkaista asfaltoiduista maaseutupätkista (motoristien suosiossa (tässä saa myös pienissä nopeuksissa ajaa housujen polvet raapien asfalttipintaa)) sekä (

4

) parin kilometrin ralli-osuus (hiekkatiepätkä).

No, miltäs tuntui? 

Kevyemmällä autolla, Honda Civicillä tuntuma oli vaihteleva (autossa oli Nokian Hakkapeliitat R). Tämä johtui varmasti autosta itsestään, koska mitä kovemmilla ajettiin sitä paremmalta tuntui sen ote märästä tienpinnasta. Ohjattavuus parani nopeutta kasvattaessa varsinkin sillä mutkikkaalla tieosuudella. Vesiliirtoon auto ei lähtenyt, vaikka moottoritiellä oli osittain parin, kolmen sentin vesikerros ja vauhti 100 km tunnissa.

Nelivetomersulla yritin koko ajan ajaa nastoja säästäen (kannattaa olla pihi kun on omasta autosta kyse, he he he). Rengasmelu on samaa luokka kuin oli Hondassa. Auto kulki kuin juna kaikissa erikoispätkissä. Kuvittelin alussa, että nastoilla voi auto tuntua epävakaalta jyrkissä mutkissa mutta toisin kävi. Mutkikkaalla tieosuudella aloin rämppäillä auton lämmityslaitteella, olihan autossa liian kuuma. Hetkessä oli yksi rengaspari siirtynyt asfalttipinnan ulkopuolelle ja jouduin tekemään äkkikäännöksen päästääkseni takaisin radalle. Tekniikka ei ollut moksiskaan tästä manööverista ja auto totteli erittäin hyvän pidon kera.

Päätelmä: 

Sekä Nokian nastat että kitkat toimii oikein hyvin sekä märällä kelillä että vaihtelevilla tienpinnoilla.

Katso video: "Hakkapeliitat radalla"

 

 

comments powered by Disqus