Kirjoittaja Matti Morri
Sijainti: Nokia
Uusimmat blogijulkaisut Rengasturvallisuus 30 vuotta sitten

Nokian Renkaiden testimenestys

Nokian Renkaat on viime vuosina menestynyt hienosti autolehtien testeissä ja nimi vilahtelee yhä useammin testien kärkipaikoilla. Vielä parikymmentä vuotta sitten näin ei ollut, mutta pikkuhiljaa on usko Nokian Renkaisiin kilpailukykyisenä rengasvalmistajana kasvanut, ja tuotteita nähdään yhä useammin mukana testeissä ja brändi on tullut Keski-Eurooppaa myöten tutuksi.

Testimenestys ei kuitenkaan tule tyhjästä, vaan se on pitkällisen tuotekehityksen tulos. Nokian Renkaat tunnetaan usein talvirengasvalmistajana, mutta tuotekehityspanos kesärenkaisiin vuosien varrella kasvanut myös huimasti. Yleisesti ottaen hyvä rengas on erilaisten ominaisuuksien kompromissi, ja merkkitestejä voitetaan eri osa-alueilla tasaisen varmalla ja kokonaisuutena hyvällä tuotteella.

Rengastesteissä on paljon rengasominaisuustestejä, joita voidaan mitata eri tavoin ja erilaisin kriteerein ja mittayksiköin, kuten ohiajomelu, vesiliirto tai märkäpito. Mutta on myös paljon sellaisia ominaisuuksia, joita ei voida mitata millään erityisillä mittareilla. Tälläisiä ovat muun muassa renkaan käsiteltävyys kulumaurissa, renkaan ohjausvastaavuus ja reagointiherkkyys väistötilanteissa. Ne ovat itseasiassa hyvin subjektiivisia testejä, ja testikuljettajat testaavat näitä ominaisuuksia niin sanotusti takapuolituntumalla.

Eri autovalmistajilla ja autolehtien testeillä on omat testikuljettajansa, ja siksi tälläisten subjektiivisten ominaisuuksien arvostelussa voi syntyä eroja. Jopa puolen pisteen ero eri testeissä tietyn ominaisuuden kohdalla tulee usein juuri eri testiajajien erilaisista henkilökohtaisista kriteeristöistä ja käsityksistä.

Rengastestejä lukiessa kokonaisuus ratkaisee


Kun kuluttaja lukee rengastestejä ja valikoi niiden perusteella itselleen sopivaa rengasta, huomiota kannattaa erityisesti kiinnittää niiden eri osa-alueiden pisteytyksiin, joita itse ennen kaikkea arvostaa kesärenkaassa ja jotka ovat tärkeitä oma ajotapa ja eri olosuhteet huomioon ottaen. Jos tarkoitus on esimerkiksi ajaa suurilla nopeuksilla, silloin kannattaa etsiä sellainen rengas, jossa on hyvät korkean nopeuden ajo-ominaisuudet.

Yleisesti ottaen on järkevää Suomen olosuhteissa kiinnittää huomiota muun muassa märkäpitoon ja vesiliirto-ominaisuuksiin sekä alhaiseen vierintävastukseen. Renkaan kokonaisuus ratkaisee enemmän kuin yksittäinen ominaisuus. Kun yhtä ominaisuutta ryhdytään painottamaan erityisesti, yleensä hävitään toisissa ominaisuuksissa.

Euroopan Unioni velvoittaa tätä nykyä rengasvalmistajat ilmoittamaan niin sanotut EU-Labeling-arvot renkaaseen kiinnitetyssä tarrassa tai muulla tavoin. Mitattavat ominaisuudet ovat vierintävastus, märkäpito ja ohiajomelu. Autorengastestit ovat kuitenkin EU:n tarraa valaisevampia siinä mielessä, että niissä testataan 15-20 erilaista ominaisuutta, ja näin testeistä saa kattavamman kuvan erilaisista markkinoilla olevista renkaista.

Mittareilla mitattavia ominaisuuksia rengastesteissä:

  • Vesiliirto, sohjoliirto
  • Märkäpito  sivuttain , pitkittäin
  • Ohiajomelu
  • Vierintävastus
  • Kuivajarrutus
  • Märkäjarrutus


Subjektiivisiin havaintoihin perustuvia testejä:

  • Ohjausvastaavuus, ohjaustarkkuus
  • Reagointiherkkyys
  • Palautusmomentti
  • Kaarreajo-ominaisuudet, stabiilisuus ajotilanteiden muutoksissa
  • Ajettavuus erilaisilla pinnoilla;  märällä, kuivalla
  • Käsiteltävyys esimerkiksi kulumaurissa
  • Mukavuus (comfort) erilaisilla tien pinnoilla
comments powered by Disqus