Kirjoittaja Antti Hanninen
Uusimmat blogijulkaisut

Neliveto turvallisempi?

Automainoksissa hehkutetaan aina, että neliveto lisää turvallisuutta. Olisikin kiinnostavaa tietää, mihin arvoisat autonmyyjät teesinsä perustavat. Oma kokemukseni aihepiiristä on melko vähäinen, tämän vuoden kesältä (en huomannut eroa nelikon ja etu- tai takavedon välillä) sekä tältä päivältä, kun lunta pudotti 10 cm tänne Keski-Suomeen.

Tämän päiväisten kokemusteni mukaan neliveto ei lisää turvallisuutta tipan vertaa. Sen sijaan

hauskempi

se voi olla. Kun luistoneston ottaa pois, saa auton näppärään nelipyöräluisuun, kun antaa jenkaa koneelle kaarteessa. Mutta turvallisuutta se ei lisää. Nelipyöräluisu räntäisellä ysitiellä kuulostaa ennemminkin tappavalta. Onneksi sen voi kätevästi välttää ajelemalla riittävän varovaisesti.

Testasimme tätä nelipyöräluisuasiaa yhdessä seitsenvuotiaan poikani kanssa. Menimme isolle mutta tyhjälle parkkipaikalle, pikkumies syliin kuskiksi ja sitten vaan runtua pitkin parkkista! Vähänkö oli hauskaa, kun pito murtui ja hoppa kynti hankea kylkimyyryssä! Ei tarvitse arvailla, mistä nuorimies ensi yönä näkee unta, tuntui olevan sen laatuinen elämys se.

Mutta summa summarum. Oma ajatukseni on, että nelipyöräveto ei lisää turvallisuutta, muttei sinänsä heikennäkään sitä. Lähinnä käy siten, että nelikkokuski innostuu siitä, että hänen kulkineensa etenee huonossakin kelissa paremmin kuin kanssa-autoilijain, sillä seurauksella että tilannenopeudet kasvavat liian suuriksi (nimim. "minäpä ajoin teistä tänään sohjoisella motarilla ohi"). Jarrutusmatka tai renkaiden sivuttaispito ei taida kuitenkaan parantua nelivedon myötä - auton/renkaiden ominaisuudet. joilla kiistatta on eniten merkitystä turvallisuuden kannalta.

Joku kokeneempi ja viisaampi voisi sitten kommentoida tätä ja lytätä tyylikkäästi näkemykseni, jooko?

comments powered by Disqus