Kirjoittaja Ukka Santala
Uusimmat blogijulkaisut

Nelipyöräsuuntaus korjasi ajo-ominaisuudet.

Nyt on viikonpäivät kulunut aikaa ja toistatuhatta kilometriä kertynyt ajokokemusta Lexuksellani nelipyöräsuuntauksen jälkeen. Homma tapahtui Lapin Kumi OY:n Rovaniemen toimipisteessä. Sain luvan olla toimenpiteessä läsnä kamerani kanssa ja samalla sain jututettua ammattitaitoiseksi osoittautunutta asentajaa, joka operaation vakuuttavasti hoiteli.

Teknikko G.P. esitti suuntauksen alkajaisiksi arvion, että vasemman eturenkaan rengaspaineessa on saattanut olla heittoa muihin, koska renkaan kulutuspinta oli kulunut epätasaisesti "aalloille" koko leveydeltään. Tämän arvelun totesin jo ennen paineiden mittausta vääräksi, koska tarkastan rengaspaineet säännöllisesti, eikä kesärengassarjassa ole esiintynyt painepoikkeamia. Eikä ollut nytkään mitattuna, vaan kaikissa renkaissa olivat paineet kymmenyksen sisällä. Kulumisen aiheuttaja oli siis muualla.

Lasermittaus ilmoitti Camberkulmassa olevan heittoa ohjearvoihin. Muut arvot olivat Lexuksen ohjearvoissa, kuten oheisesta raportista voi lukea. Itselleni arvot ovat hepreaa, mutta asentajalle mittaluvut kertoivat paljonlaisesti.

Mittauksen jälkeen tarkistuksen kohteena olivat mahdolliset ylimääräiset välykset, mutta niitäkään ei todettu olevan. Joten eikun korjaamaan arvot oikeiksi säätämällä. Asentaja kertoili työn lomassa, että Lexuksessa on parhaat mahdolliset säätömahdollisuudet, jotka kuulemma useimmista nykyautoista puuttuvat kokonaan tai lähes kokonaan. Asianmukaisin työkaluin säätäminen kesti vain muutaman minuutin, jonka jälkeen suoritettiin vielä tarkistusmittaukset. Sen lopputulos näkyy oheisesta pyöränsuuntausraportista.

Dokumentti nelipyöräsuuntauksesta.
Arvot tutkinnassa...
Selkeät luvut sille, joka luvuista ymmärtää.
Ja säätämään...

Epätasaiseksi kuluneen renkaan paikka ei tietenkään enää ollut eturenkaana, vaan sen paikka oli kaatopaikka. Aivan täyttä varmuuttaa ei tullut siitä, olisiko renkaan rakenteessa ollut jotain vilunkia, mutta päädyin ostamaan eteen uudet HakkaBluet, kun niitä Lapin Kumin varastosta löytyi. Ja vaihtoon pääsin säätöpukilta seuravaaan halliin heti.

Operaatio kesti renkaiden vaihtotöiden kanssa rapian puoli tuntia. Mittauksen ja korjaamisen osuus rapian neljänsadan €uron laskusta oli 68 €uroa. 

Lexuksen ohjaus ja ajotuntuma kaikkineenkin tuli kerralla kuntoon. Nyt on vain koitettava ajella soratiemme vesimonttuja väistellen. Kesärengassarja vaihtunee muutaman viikon sisällä talvirenkaisiin, joten tulevaa kesää ajatellen ei rengaskauppaan asiaa ole, kun tälle kesälle ovat kaikki neljä rengasta vaihtuneet uusiin.

comments powered by Disqus