Kirjoittaja Ukka Santala
Uusimmat blogijulkaisut

Nelipyöräsuuntaukselle taas tarve...

Kirjoittelukesäloma lipsahti näemmä luvattoman pitkäksi, mutta onneksi en ole synnintunnoissani aivan yksinäni. No, kesältä toki olisi kirjoitettavaakin ollut, mutta ajamisetkin ovat olleet hiukan vähempänä. Nyt olen taas päättänyt ottaa ittiäni niskasta kiinni, joka tätä blogia ajatellen tarkoittaa juttua parin viikon välein.

Renkaisiin liittyvää tuli taas vastaan, kun näki autonsa alustan silmien korkeudella Kemijärvellä. Pukilla käynnin syy oli tällä kertaa vuoden 2001 vuosimallin Lexuksen kummankin jäähdyttimen vaihtaminen uusiin. Vialliseksi ja vuotavaksi oli syöpynyt vesijäähdyttimen kenno, mutta samoilla vaivoilla tilasin autoon myös ilmastoinnin jäähdyttimen. Ilmastoinnin kenno oli itse asiassa paljon huonommassa kunnossa kuin vesijäähdytin, vaikka se ei vielä vuotanutkaan. Syykin on selvä, kun se ottaa keulalla vastaan maantieltä kiviä ja muuta irtainta etummaisena. Ja kun auton mittarissa kohta on 430 tuhatta kilometriä, niin originaaliosat ovat rasitusta varmasti saaneet. Molemmat siis vaihtoon.

Siinäpä asentajan kanssa raataillessa kiinnittyi meidän kummankin huomio Lexuksen eturenkaisiin. Vuosi sitten kesällä eturenkaissa oli liikaa aurausta, ehkäpä muutkin arvot olivat pielessä. Nyt kuljettajan puoleisesta eturenkaasta oli nähtävissä epätasaista kulumista sisäpuolelta. Tämäkin virheellisyys suuntauksessa on lievästi ollut tunnettavissa auton ohjauksesta, mutta renkaan epätasainen kuluminen sisäsyrjästä ei niin kovin helposti näkösällä auton omistajalle ole. Nosturilla ollessa onneksi on.

Ei tullut otettua kuvaa korjaamolla, mutta kyllähän kotipihassakin otetuista kuvista voi saman päätellä, mikä läheltä oli nähtävissä auton ollessa silmien korkeudella.

Epätasaista kulumista...
Sisäpuoli paljastaa suuntaustarpeen.

En saanut aikaa Kemijärvelle sille korjaamolle, missä nelipyöräsuuntaus vuosi sitten suoritettiin. Niinpä ajantilaus seuraavaksi lähimpään korjaamoon Rovaniemelle, mihin sain ajan Lapin Kumi OY:n laserilla tapahtuvaan mittaukseen kuluvan viikon perjantaiksi. 

Kotisoratiemme Naruskalla on sateisen kesän ansiosta ollut ymmärrettävistä syistä johtuen renkaita ja renkaiden suuntausta koettelevaa. Kuten tiedetään, vesimontut ovat sitä tavallisempia ja sitä tiuhemmassa, mitä enempi sade tiestöä kesällä pieksää. Autolla ajellessa ei pysty jokaista monttua kiertämällä väistämään, vaan pienempiä ja isompia iskuja ovat renkaat ja niiden säädöt aivan varmasti saaneet.

Lexuksen alla nyt olevasta Nokian Hakka Blue SUV 103V XL -rengaskierroksesta menevät ainakin eturenkaat vaihtoon viimeistään tulevaksi kesäksi. Suuntaus on kuitenkin viisainta tehdä silloin, kun vika on huomattu. Satasen operaatiolla säästyy aivan varmasti renkaiden ennenaikaiselta vaihtamiselta epätasaisen kulumisen vuoksi. Ja toki ohjauksen oikeat arvot parantavat ajotuntumaa ja turvallisuuttakin.

Alumiininen reikäverkko suojaamaan ilmastointijäähdytintä keulan alimman aukon kivisateelta.

Jäähdyttimien vaihdon yhteydessä tulimme asentajan kanssa siihen tulokseen, että Lexuksen keulassa on liian suojaamaton aukko tiestä nouseville kiville. Siksipä päädyin 17 €uroa maksavaan alumiiniritilään, jolla kivisadetta aivan varmasti pystytään hillitsemään, eikä ilmanvaihdon jäähdyttimille pitäisi operaatiolla liikaa vähentyä. Ajoviima jos vähenee, niin tuplatuulettimet jäähdyttimien takana lisäävät viilennystä. Testataan.

Kertoilenpa lisää nelipyöräsuuntauksen tuloksista, kunhan perjantaina hurautan asian hoitamaan parinsadan kilometrin päähän Rovaniemelle. Muillekin asioille kaupunkiin toki kuin auton huoltoon ja korjaukseen...

comments powered by Disqus