Kirjoittaja Mikko Liukkula
Uusimmat blogijulkaisut

Nastarenkaiden ikä pidentyy yksinkertaisilla keinoilla

Syksyn saapuessa ja ilmojen pikkuhiljaa kylmetessä on aika jälleen tarkastaa kesän yli varastossa seisseiden nastarenkaiden vointi ja kunto. Säännöllisellä tarkistuksella ja asianmukaisilla toimenpiteillä voi olla suurikin vaikutus omaan ja muiden ajoturvallisuuteen ja niillä voi pidentää nastarenkaiden ikää monella talvella.

Nastarenkaita on syytä verrata keskenään ennen kuin aloittaa renkaiden vaihtoprojektin, ja tarkistaa, että taka- ja etuakselin renkaiden kunnossa ei ole suuria eroja. Vetävällä aksellilla olevat renkaat kuluvat aina vapaastipyöriviä renkaita enemmän, koska moottorin tuottama vääntömomentti välittyy niiden kautta tiehen. Ilman- ja vierinvastuksen, auton kiihdyttämisen ja mäkien voittamiseksi vetävät renkaat itse asiassa voimaa välittäessään luistavat vähän joka kierroksella, jolloin renkaiden kulutuspinta vääjäämättä joutuu kovemmalle rasitukselle ja kuluu vapaastipyöriviä renkaita enemmän. Nastat taas tyypillisesti kuluvat sekä vetävällä että vapaastipyörivällä akselilla yhtä nopeasti, jolloin voi käydä niin että nastan kovametallikärjen ylitys kulutuspinnasta kasvaa reilusti vetävissä renkaissa, mutta pienenee takarenkaissa. Kun kovametallikärjen ylitys nousee liian suureksi, nastojen irtoamisriski kasvaa. Auton omistaja saa helposti lisää ajokilometrejä renkaille ja turvallisuutta vaihtamalla renkaat säännöllisesti vetävän ja vapaastipyörivän akselin välillä.

Ajotapa ja muut asiat vaikuttavat suuresti nastarenkaiden ikään, kulumiseen ja siihen, milloin on aika luopua uskollisesti autoa monta talvea kantaneista renkaista. Lappiin ja takaisin voi muutaman kerran ajella ilman asian tarkastusta, mutta 5 000 kilometrin välein on syytä vilkaista renkaita ja nastojen kovametallikärkien ylitystä ja tarvittaessa vaihtaa niiden paikkaa keskenään. Näin renkaat kuluvat tasaisemmin ja auton omistaja säästää selvää rahaa.

Talvi tuo tullessaan hiihtolomat ja joululomat ja niiden mukana pitkät perhematkat vaikkapa harrastusten tai sukulaisten pariin. Esimerkiksi Lappiin ajeltaessa kuormat kasvavat kun koko perhe pakkautuu matkatavaroineen autoon, ja silloin on syytä tarkistaa myös renkaiden ilmanpaineet. Oikea ilmanpaine on toinen keino kierrättämisen lisäksi lisätä renkaiden ajokilometrejä. Matalapaineisen renkaan kosketuspinta ja siten myös vierintäluisto on suurempi kuin oikeapaineisella renkaalla ja siten kuluu enemmän. Kylmillä ilmoilla renkaiden ilmanpaineet laskevat, tyypillisesti n. 0,1 bar 10 astetta kohti, ja huoltoaseman pihaan on syytä ajaa noin kuukauden välein tarkistamaan ilmanpaineet ja tarvittaessa lisätä niitä. Hyvä nyrkkisääntö on että huoneenlämmössä tarkastettuihin talvirenkaiden ilmanpaineisiin voi hyvin lisätä 0,2 bar ”talvivaraa”. Valitettavan usein kovalla käytöllä olevat huoltoasemien rengaspainemittarit näyttävät virheellisiä arvoja. Oman rengaspainemittarin hankinta saattaa olla viisasta.

Nastarenkaat ovat kallis investointi, ja ikää tälle investoinnille saa muun muassa välttämällä nopeita kiihdytyksiä ja jarrutuksia ja suuria nopeuksia. Tosiasia kuitenkin on, että monet ajavat pitkät työmatkat talvisin huristellen pitkin moottoriteitä niin nopeasti kuin nopeusrajoitukset sallivat työpäivän rasitusten ajaessa mahdollisimman nopeasti kotisohvalle. Painavalla kuormalla ja suuremmalla ilmanvastuksella moottori joutuu tekemään enemmän töitä, mikä on suorassa suhteessa renkaiden kulumiseen. Nokian Renkaiden kehitystyössä pyritään kuitenkin löytämään parhaimmat mahdolliset ratkaisut turvallisen ja kestävän talvirenkaan valmistamiseen. Moninkertaiset testivoittajat ovat syntyneet maailman parhaalla tuotekehitysjoukkueella nykyaikaisia suunnittelutyökaluja, uusinta laboratoriotekniikkaa sekä monipuolista ajoneuvokalustoa käyttäen testiradoilla ympäri maailmaa, tietenkään unohtamatta Nokian Renkaiden omistamaa talvitestikeskusta Lapin erämaassa.

comments powered by Disqus