Kirjoittaja Julius Sutinen
Renkaat: Nokian Hakkapeliitta R2
Uusimmat blogijulkaisut

Nastarengasmiehen kitkarengastaival alkakoon

Jos nyt ensimmäisessä blogissani kertoisin hieman itsestäni ja mitä aion tässä tulevina kuukausina kertoa tai raportoida.

Pitkällisen odotuksen jälkeen sain tänään uudet renkaat autoni alle. Tai voisin kyllä sanoa automme alle, auto kun on perheemme yhteinen ja avovaimoni myös autolla ajelee. Vianorissa homma hoitui kahvia nautiskellen yllättävän helposti. Mukavin yllätys oli se, että työntekijät löysivät lukkopulttiavaimen tavaratilan lokeroista eikä sitä pitänyt heille etsiä. Hieman jo pelästyin löytäisinkö sitä pyydettäessä itsekään. Rengasmiehet myös lastasivat vanhat renkaat autooni kesärenkaiden lisäksi, mistä kiitos heille Herttoniemen Vianorissa.

Minulla on ollut aiemmissa autoissa aina nastarenkaat käytössä, mutta nyt tähän tulee muutos. Olen ajanut jopa nastallisilla kuorma-autoilla talvella, armeijassa maantieajoneuvo-osastossa nimitäin, myös aurauskalustolla. Nastattomilla talvirenkailla olen ajanut vain vertailutestiautoissa tai koeajoautoissa. Ainiin, olihan yksi ikimuistoinen keikka, kun hain vanhahkon Volvo 240:n Mäntsälästä Tampereelle keskitalvella. Pakkasta ja lunta oli, Volvon renkaina olivat Jenkeistä tulleet all-season-renkaat. Ja voi että sitä lipsuttelun määrää. Vaikea uskoa, mutta kyllä sen ison ja laiskan auton sai peräluisuun moottoritiellä vain kaasua painamalla. Sivuluisun aiheuttajana siis renkaiden heikko pito eikä moottorin kova teho.

Kun tilaisuus päästä Hakkapedia-kuskiksi tarjoutui, mietin pitkään mitkä renkaat haluan käyttööni. Mutta lopulta päätös kitkarenkaista oli helppo. Jutun juurta ainakin luulisi riittävän.

Kuten avovaimoni sanoo: olen datahiiri. Pidän kirjaa auton kulutuksesta tankkauksittain, selaan kaikki vertailutestit, etenkin ne numeeriset arvot, asuntoakin etsiessämme olen kehittänyt taulukon, jolla eri asuntojen paremmuus voidaan ilmaista numeerisesti... Aion nyt ainakin seurata miten kulutus muuttuu, kun alle tuli kitkarenkaat. Lisäksi tietenkin kerron kokemuksia miten niillä pärjää PK-seudun liikenteessä sekä mökkireissuilla ja monenmoisilla muilla reissuilla ns. maakuntiin. Ulkomaillekin voisi pyrkiä; kitkarenkaillahan on mahdollista käydä jouluostoksilla vaikka Saksassa - sillä vain nastalliset talvirenkaat on kiellettyjä Saksassa.

Kun olin rengasvalintani tehnyt, selasin tietenkin heti rengastestejä jotta tietäisin mitä odottaa. Luin mm. TM:n ja Tuulilasin vertailuja sekä ostin Ruotsissa Auto, Motor & Sport-lehden vain siksi, koska siinä oli kitkarengasvertailu. Päätös oli jo tehty, mutta halusin perehtyä aiheeseen.

Lyhyesti sanottuna hieman pelottaa. Vertailujen pohjalta näyttää siltä, että kitkarengas ei ehkä olekaan paras vaihtoehto PK-seudun liikenteeseen:

  • ajettavuus ja pito märällä asvaltilla on ilmeisesti heikompaa kuin nastarenkaalla
  • ajettavuus ja pito kuivalla asvaltilla on ilmeisesti heikompaa kuin nastarenkaalla
  • ajettavuus ja pito jäällä on ilmeisesti heikompaa kuin nastarenkaalla


 

Tältä pohjalta siis pitäisi pärjätä näillä kaduilla, jotka ovat useimmat päivät talvessa joko sulana ja märkänä, jäässä tai kuivana. Erityisesti risteysalueethan kiillottuu täällä nopeasti todella petollisen liukkaiksi. Onneksi liikkeellelähtöä auttamassa autossamme on neliveto, mutta jarrutus ja sivuttaispito on sitten oma asiansa.

Testien perusteella voi sanoa, että kitkrenkaiden hyviä ominaisuuksia ovat mukavuus, meluttomuus ja polttoainekulutuksen pienuus sekä ajettavuus lumella. Saa nähdä miten kulutuksen kanssa käy. Lyhyellä kotimatkalla huomasin kyllä jo meluttomuuden ja mukavuuden. Kesärenkaisiin verrattuna auto oli paljon hiljaisempi ja mukavampi ajaa, kuin täysin eri auto! Mainittakoon, että kesärenkaat ovat autossamme runflat-renkaat, mutta nämä talvirenkaat ovat tavalliset renkaat.

Kitkarenkaan plussapuoleksi voinee myös sanoa sen, ainakin omalla kohdalla, että sen voi laittaa aiemmin auton alle ja pitää myöhempään auton alla. Jos minulla olisi nastarenkaat, kuten ennen, ajaisin vielä marraskuun loppupuolelle kesärenkailla. Jotenkin ajatus nastarenkailla ajamisesta näillä keleillä puistattaa. Vaikkakin jo tuli ajeltua kesärenkailla lievästi liukkaina pakkasaamuina. Renkaat kuitenkin pitivät riittävästi ja ajelin lyhyen työmatkani varovaisesti. Olen aina seurannut Accuweatherin pitkiä ennusteita keleistä ja pitänyt sillä perusteella kesärenkaat mahdollisimman pitkään alla. Vasta tositalven alkaessa (tai joulukuun alkaessa) on alle tullut talvirenkaat.

Pitää siis jatkossa ajaa entistä ennakoivammin ja pitää pidempää turvaväliä. Ja lupaan kertoa rehellisesti mitä tapahtuu: muutunko kitkarengasmieheksi, vai haikailenko koko talven nastarenkaita.

Kuten Baijerissa sanoataan: Auf geht's!

Tässä vielä kuvan voimalla uudet renkaat, jotka testiin joutuvat:

comments powered by Disqus