Kirjoittaja Julius Sutinen
Renkaat: Nokian Hakkapeliitta R2
Uusimmat blogijulkaisut

Nastakupla puhkeamassa?

Viime aikoina mediassa on ollut esillä erityisesti Aalto-yliopiston tutkija Ari Tuononen. Esimerkiksi tässä jutussa kerrotaan seuraavaa:

Jäisen tien ja renkaan välistä kitkaa Aalto-yliopistossa tutkiva Ari Tuononen on huomannut, että jään pinnassa on mikroskooppisen pientä näkymätöntä karheutta, jota pystytään mittamaan uusimmilla mittalaitteilla. Tätä näkymätöntä jään karheutta voitaneen hyödyntää renkaan pidon parantamisessa. Kitkarenkaat voitaisiin saada pitämään jäällä jopa nastarenkaita paremmin. Jo nykyiset kitkarenkaat pitävät hyvin, jos jää on suoraan asfaltin päällä.

– Kitkarenkaiden jääpidosta olen aika vaikuttunut, akatemiatutkija sanoo.

Koskien nastojen ja kitkojen suhdetta liikenteessä, hän kommentoi uutisessa näin:

Tuononen toivoo Suomeen aivan uudenlaista talvirengasajattelua. Akatemiatutkija ehdottaa nastoista luopumista ja alle kitkarenkaita, joilla ajettaisiin varsinkin keväällä nykyistä pitempään. Syksyllä kitkarenkaisiin vaihdettaisiin siinä vaiheessa, kun tiet alkavat huurtua eli lämpötilan laskiessa kolmeen lämpöasteeseen.

Keväällä vastaavasti kitkarenkaat pidettäisiin alla siihen saakka, kunnes yöpakkaset ovat kokonaan ohi ja päivälämpötilat alkavat nousta kaksinumeroisiksi. Kitkat olisivat silloin alla puoli vuotta.

Myös Trafin tieliikennejohtaja on samoilla linjoilla, hän muistuttaa lisäksi nastarenkaiden aiheuttamista ongelmista:

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää kannattaa kitkarenkaiden käytön lisäämistä ja pitää tutkijan ehdotusta kiinnostavana. Nastojen aikaansaama teiden kuluminen, katupöly ja pienhiukkaspäästöt ovat nekin kuolemanvakavia asioita.

 

Asiasta on myös tämä toinen uutinen, jossa mainitaan mm.:

Viranomaiset ja lakia valmistelevat virkamiehet ovat varovaisesti puhuneet sen puolesta, että kitkarenkaiden osuutta pitäisi lisätä katupölyn terveyshaittojen ja teiden surkean kunnon vuoksi. Nykyisellään talviaikaan noin kahdeksan kymmenestä ajaa nastoilla ja loput kitkoilla.

 

Ja vielä kolmas uutinen, jossa taas kerrotaan esimerkiksi:

Uusimmat nastarenkaat kuluttavat tietä jopa vanhoja enemmän. Nastarenkaiden on tyyppihyväksynnän saamiseksi läpäistävä testi, jossa renkaalla ajetaan toistuvasti Kurun graniitti -nimisen kiviaineksen yli. Rengasvalmistajat tietävät tehdä renkaita, jotka kuluttavat yliajokokeessa tätä Kurun graniittia mahdollisimman vähän. Tien päällysteenä Kurun graniittia ei kuitenkaan käytetä missään.

 

Yllättävän vähän tämä aihe on virinnyt keskustelua esimerkiksi tällä areenalla, tai monella muullakaan areenalla. Ilmeisesti se oma ”valinta” on niin kiveenhakattu, että silmiä avaavia tutkimuksia ja julkaisuja ei uskalleta edes katsoa?

Yhdyn mainituissa jutuissa siihen huoleen, että väki alkaisi ajaa kitkarenkailla kesällä, sillä omienkin kokemuksieni mukaan ei kitkarenkaat ole kovin turvallisen tuntuiset lämpimällä kelillä, tai edes sadekelillä, vaikka ei olisi kovin lämmin. Vesiliirtoa ehkäisevät hyvin, mutta märkäpito muuten on kaukana hyvän kesärenkaan märkäpidosta.

Kaupungissa asuvana ja tarkan markan miehenä pidän jatkossakin yllä tietoisuutta siitä, että nastarenkaat kuluttavat teitämme pilalle samalla ilmanlaatua huonontaen.

 

Tässä vielä listausta ensimmäisen linkin takaa:

Oslossa käyttöön otettu nastamaksu vähensi nastarenkaiden osuuden nopeasti puoleen talvirenkaista. Henkilövahinkoihin johtaneiden onnettomuuksien ei havaittu lisääntyneen merkittävästi.

Ympäristön kannalta kitkarenkaat ovat parempi vaihtoehto. Nastarenkaiden käyttö lisää katupölyn ja melun määrää.

Katupölyn arvioidaan aiheuttavan jopa 1 500 ennenaikaista kuolemaa vuodessa. THL:n mukaan liikenteen osuutta kuolemiin ei ole riittävän tarkasti tutkittu.

Tutkimuksen mukaan pääkaupunkiseudun katupölystä noin 48 prosenttia muodostuu tien päällysteestä.

Ensi viikolla vaihtuu meilläkin kesärenkaat alle ja harmittaa aina yhtä paljon, kun nastojen karhentamilla teillä saa taas jurnuutella kesärenkaat sileäksi ennätysajassa.

Tältä ne tiet nyt näyttää:

 

 

 

comments powered by Disqus