Uusimmat blogijulkaisut

Nasta- ja kitkarenkaan vertailupäivä.

Pohjoisessa on pohjoisen kommervenkit. Kun satun itse olemaan enempi joutomies ainakin joinain päivinä, niin suostuin pikakomennukseen käydä hakemassa poikani Lexus RX 400h kuukautta aiemmin tilattuun huoltoon Kemijärvelle. Auton tuojaksi suunniteltu talon emäntä kun oli sairastunut kovaan flunssaan ja oli pienen lapsensa kanssa estynyt. Minulle vuorostaan sopi käväistä Rovaniemellä päiväseltään, joten starttasin aamuvarhaisella omalla Lexullani Rovaniemeä kohti niin, että ehtisin puolillepäiville pojan autolla Kemijärvelle. Se välihän on vain 87 kilometriä ja Naruskalta Rovaniemelle vain 200 km.

Oli hieno keli, oikea Lapin pakkaspäivä viikonpäivät sitten alkuviikosta. Ei liukkautta, vaikka tienpinnat olivatkin jäiset. Meno Rovaniemelle joutui rapiassa parissa tunnissa, kun omani alla ovat Hakka R3 SUV kitkat. Lysti niillä on lähes äänettömästi päästellä maantietä, kun keliolosuhde on talvisesti optimissaan. Hyvin siinä ehti ihailla Kemijärven ja Rovaniemen välillä olevia tykkylumisia maisemia, joihin tietenkin paikallisena asukkaana välillä turtuukin. Tai paremmin sanottuna ei välttämättä huomaa, miten oma maisema voi olla kuvankaunis...

Huoltoretken maisemaa...

Lumiolosuhteethan tällä korkeudella ovat talviset. Noina päivinä viikonpäivät sitten Kemijärven suunnilla oli lunta kotiperää Naruskaa enemmän. Eipä ollut haittoina poroja, eikä muitakaan elikoita. Ja vaikka olisi ollutkin, niin toki oli lysti tienlaidoissa silmiä pyöritellä, kun maisemaa tuli vastaan maiseman perään.

Rovaniemellä vaihdoin poijjan Lexukseen hänen työpaikallaan. Sen pirssin alla pyörivät uudehkot Hakkakasit nastarenkaat. Muuten kun autot ovat samaa mallia, niin rengastuksen muutoksen huomasi hillitysti siinä, että nastarenkaiden kevyt ropina kuuluu vaimeana ohjaamoon, joka Lexuksessa toki on hyvin eristetty ulkosilta ääniltä. Ei siis mainittavaa haittaa ropinasta, eikä renkaasta muutenkaan pahaa sanottavaa. Ovathan samanlaiset Hakkakasit pyörineet paljonlaisesti omankin entisen autoni ja nykyisin vaimoni auton alla. Moitittavaa ei renkaiden ominaisuuksista ole sanottavana.

Alustava sopimus oli, että voisin ajella huollon jälkeen pojan autolla Naruskalle, kun hänen pesueellaan oli suunnitelmissa tulla seuraavaksi viikonlopuksi Naruskalle. Päätin kuitenkin toisin Kemijärven parin tunnin huollon jälkeen, kun keliolosuhde oli niin hyvä: otin huollon jälkeen suunnan Rovaniemelle selkeän aurinkopaistepäivän kunniaksi. Ehdin Rovaniemelle sopivasti neljäksi poikani työpäivän päättymisen aikoihin. Ja niin tapahtui autonvaihto taas sujuvasti.

Pysähdyin paluumatkan aluksi päivälliselle Napapiirin Shell -huoltamolle Rovaniemellä. Siellä näkee kansainvälistä meininkiä, kun talvituristiaika on siellä parhaillaan sesongissa. Puolen tunnin aikana syödessä ehtii kuulla ja nähdä useampaa kansallisuutta turistirysän ympärillä. Kyllä Napapiiri näyttää vetävän kävijöitä puoleensa...

Tykkykuusikkoa riitti paluumatkallekin...

MIelessäni arvioin nastarenkaiden ja kitkarenkaiden välistä "kisaa" niin, että kummallakin rengasmerkillä pärjää vaivatta Lapin talvessa. Autot kun ovat keskenään vertailukelpoiset, niin vaikea on eroa tuossa kelissä renkaiden välille saada. Molemmat ovat huippua...

Kaikilla ei ole yhtä onnistuneita päiväretkiä kuin tuona pakkaspäivänä itselläni. Saariselän likellä päättyi venäläisen perheen matkanteko ohituskolarissa, jossa venäläiset olivat ohittamassa rekkaa, kun vastakkaisesta suunnasta tuli toinen rekka. Kuljettajana ollut mies ja perheen kolmevuotias lapsonen kuolivat onnetttomuudessa heti. Kaksi ihmistä autossa loukkaantui vaikeasti ja vielä kolmas lievemmin. Surullista kuultavaa. Ja turhia kuolemia, kun näissä lumiolosuhteissa rekkojen ohittaminen on aina riskaabelia, kun lumipölyä ei voi joissain talvikeleissä mitenkään estää.

Toivotaan kaikille autoilijoille malttia liikenteeseen. Rauhallisella ajotyylillä kiireettömästi ehtii kyllä talvikeleissä perille. Oma päiväretkeni päättyi ehtoolla seitsemän paikkeilla Naruskalle. Kuusisataa kilometriä lähelle kertyi matkaa, mutta olipa kerrankin optimikeli ja parhaat mahdolliset renkaat matkantekoa auttamassa!

comments powered by Disqus