Kirjoittaja Ukka Santala
Uusimmat blogijulkaisut

Naisnäkökulmaa Hakkakaseista.

Perheemme naisväki kulkee muutaman sata kilometriä viikossa maantiellä töidensä merkeissä. Poikkeuksellisesti rouvan oma Subaru on varikolla, kun siihen odotetaan ulkolämpötila-anturia, joka alkoi kesken hyvän talven näyttelemään kesälämpötiloja. Vika poikii sitten kiusallisen vian autoon, jonka lämmityslaitejärjestelmä ei tuota tarpeeksi lämmintä, kun kaksi muuta termaria haistelee tämän rikkoontuneen arvoja. Näin Ukalle kertoi autosähkösentaja Salmela Sallassa, jota tässä asiassa uskonkin. Ymmärrän hyvin, että sellaisella kylmällä autolla ajaminen ei kiinnostaisi ketään.

Viikonpäivät on Subarun varaosaa nyt odotettu, joten kulkupelinä on ollut Ukan Lexus uusine Hakkakaseineen. Eilen kysäisin emännältä kurillani, miltä Hakkakasit tuntuvat Subarun Nordmaneihin verrattuna. Sitä vertailukommenttia ei tullut, mutta Lexuksen renkaista rouvalla oli edellisiin kitkarenkaisiin verrattuna selvä mielipide: "Nykyiset renkaat ovat viisi kertaa paremmat kuin edelliset."

Vastaukseen esitin heti kommentin, että miten ne voivat olla viisi kertaa paremmat aiempiin verrattuna, kun ei niitä auton alla ole kuin neljä kipaletta...Ne on viisi kertaa paremmat, ja sillä siisti, älä viisastele....

"Se niissä Hakkakaseissa on vikana, että auto kulkee niin kuin sukkasillaan lumisilla ja jäisillä teillä, että tuppaa väsyttämään ajaminen". Itselläni on samanlainen havainto renkaiden äänettömyydestä.

Me täällä Lapissa olemme olleet muutaman viikon ajan siinä etuoikeutetussa tilanteessa, että talven ote on toistaiseksi pitänyt. Liukasta on aika ajoin ollut, mutta renkaiden ansiosta ei ihmeellisempiä vaaratilanteita ole sattunut. Soratiepätkämmekin on varsinkin nyt hyvässä kunnossa, kun tienpito kävi vetelemässä tukkirekkojen aiheuttamat nimismieskiharat tiestä tasaisiksi. Vielä, kun rekkamiehet eivät pitelisi niin kiirettä varsinkin tyhjillä autoilla kuorman hakuun ajaessaan, niin hyvä tulisi. Oikeita varmistuksia teki kuvassa olevan rekan kuljettaja, kun kävi tarkistamassa kuorman sidonnan tullessaan metsäautotieosuuden ja soratiepätkän jälkeen asfaltille. Toivottavasti kaikki tukkirekkamiehet tekevät niin.

Iso on kuorma, mutta kunnolla on kiinni...

Tukkirekkoja riittää näillä kulmakunnilla pitkään, koska metsässä tässä lähialueella on kuulemma ajamatonta puutavaraa 40.000 kiintokuutiota. Se määrä tietää vajaata tuhatta rekkakuormaa kuljetettavaa. Ja ralli on päällä yötäpäivää nyt, kun painorajoitusmerkit on Naruskantieltä riisuttu pois.

Tätä kirjoitettaessa tippuvat räystäät nollakelin ansiosta ekaa kertaa marraskuussa. Tiet saattavat muuttua aiempaa liukkaammiksi, mutta mitä ilmeisimmin tiet eivät ehdi sulamaan, kun muutama päivä sitten käväisi Ukan sääaseman mittari -20 asteessakin. Ja pikkupakkasta on ollut koko kuukauden ajan. Lunta on mittarissa Naruskalla 22 senttiä.

Hakkakasit ovat vaimoväellä testissä ainakin postilakon ajan. Ilmeistä on, että varaosakirjeet tai -paketit makoilevat jossain päin Suomea pakettiröykkiöiden alimpina...

Täytyy asetella haastattelukysymykset tarkasti, niin palautetta tulee jatkossakin. Turvallisia kilometrejä kaikille!

comments powered by Disqus