Kirjoittaja Jasu Voipio
Uusimmat blogijulkaisut

Näihin tulee varmaan uudet renkaat...?

Kehtasin kuitenkin mennä Vianoriin renkaanvaihtoon vaikka vanhat renkaat olivat edesvastuuttomassa kunnossa. Rengasasentajan tapa kommentoida renkaiden kuntoa oli jäätävän asiallinen, tylymmänkin kuittauksen olisin siellyt oikeutettuna. Ilmassa oli urheilujuhlan tuntua, viikonlopun säät eivät olleet jättäneet kenellekään epäselväksi talvirenkaiden ajankohtaisuutta. Vianorissa odottivat varikkotytöt välipalatarjoiluineen ja meininki oli muutenkin mainio.

Vaihtotyötä seuratessani kiinnitin huomion kuinka nuorista kundeista se vanhempi katsoi nuoremman perään ja varmisti, että tämä muistaa tehdä kaiken oikein. Tuollainen tuplavarmistus on vain hyvä juttu niin asiakkaan kuin itse oppipojankin kannalta. En ole juuri käyttänyt rengasliikkeen asennuspalveluita kun työt on ollut mahdollista tehdä itse. Pultit kiristän aina omenttiavaimella, jostain syystä se rengasliikkeessä tehdään pulttipyssyllä edelleen, ei kai niillä jengoilla ole niin väliä.

Joka tapauksessa fiilis oli aika mukava kotimatkalla, perustestipätkä eli kaksikymmentä kilometriä mutkatietä kotiin sai hykertelemään tyytyväisenä, seurasin kulutusta, äänimaailmaa ja perstuntumaa niin mutkissa kuin mäissäkin. Ei valittamista, korkea kuvio toki myötää kesärengasta enemmän ja se heijastuu tarkkuuteen ajossa, mutta talven sattuessa ajetaan talvella.

Innosuin muistelemaan kasarijuttuja, aikaa jolloin työskentelin huoltoasemalla tarvikemyyjänä. Silloin talvirengas oli nastarengas ja nastan oli oltava Kometa, jolla oli iso iskuvoima ja kovametallikärki. Nastaulkonema oli jotain ihan muuta kuin nykyään ja märkä mukulakivi olikin niillä renkailla liukas kuin jää. Nastarenkaisiin vaihto lisäsi satasen kulutusta helposti litralla ja vaikutus tienpinnan kulumiseen oli vähintään yhtä dramaattinen. Tielaitoksen, silloin kun se sillä nimellä vielä toimi, vastaisku oli urapaikkaus, joka sai autoilevan kansa raivon valtaan enkä ihmettele, siihen aikaan jälki oli aika karua. Olisi oikeastaan hauska verrata pakasta vedettyä kasarirengasta uuteen ja nykyaikaiseen, saisi siinä insinööri ansaitsemansa kunnian.

comments powered by Disqus