Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki
Uusimmat blogijulkaisut

Museoautoja ja museorenkaita

Tänään oli Etelä-Suomessa vielä yhdet vanhempien autojen talviajot. Ja kun olemme maaliskuun puolella, eikä lunta tai jäätä ole täällä juuri missään, oli mukana olleiden autojen alla melkoisen monenkirjavaa rengastusta.
Uusimmat nastarenkaista bongaamani taisivat olla Hkpl 4. Vanha ja aikoinaaan hyväksi kehuttu Misukan 200 pyöri ainakin yhden auton alla. Paljon oli arkikäyttöön jo kelpaamatonta, vajaanastaistakin mukana, joilla saa olla kyllä jo varovainen vaikka kuinka köröttelisi. Ja jokunen oli rohjennut tulla mukaan kesärenkain, aitoon wanhaan malliin. Eihän aikoinaan edes ollut mitään pakkoa olla talvirenkaita.
Mutta varsinaista vintageakin oli monet sarjat, kuten vaikkapa nämä Hakkapeliitat, tässä vaiheessa vielä ilman numeroa:

Ja koska Hakkapeliitta oli jo aikoinaan se ykkönen, kopioitiin pintamallit myös pinnoitettuihin renkaisiin. Tässä Kuplan alla ollutta helsikiläis-uusiotuotantoa:

Itsekin muistan, että noiden imukuppien piti olla näkyvissä, jotta renkaalla oli paras pitonsa. Eli ei monta amilliä saanut kulua, ja oltiin jo nastojen pidon varassa. Tosin nuo tuonaikaiset nastat olivatkin melkoisia piikkejä!
Kumin ikäkin on sen verran monta vuosikymmentä, että taitaa kovuus olla jo asteikkojen ulkopuolella?

Lumitilanne pääteiden varsilla oli jo samanlainen kuin Lahnajärven tauolla:

Mutta reitti kulkikin sen verran pieniä väyliä, että tien pinnassa oli paikoitellen jäätäkin. Hyvin kaikki kuitenkin perille pääsivät sen suhteen, kiitos letkamme rauhallisen ajotahdin. Kartturi kylläkin kysyi mielestäni aiheellisesti, että pikkusenkin huonommalla kelillä eivät kaikki olisi päässeet perille. Jyrkkä mäki varjoisalla metsäosuudella vielä pinnaltaan jäisenä kun on melkoinen haaste, etenkin jos alla on ikivanhaa, huonokuntoista rengasta.

Ja laitetaanpa loppuun vielä kuva omasta ajokistamme, jonka alla oli liki ajamattomat kitkat, eli mukavaa mutta turvallista ajoa näissä keleissä:

Mukavaa oli käydä ulkoiluttamassa harrastekalustoa jo nyt, ja tästä taitaa tulla pitkä kausi, kun aloituskin on jo nyt. Ajatukset vaihtaa käyttöautoonkin kesärenkaat jo maaliskuussa ovat nyt yhä vahvemmat.

PS: Sunnuntaiaamu toi sitten tullessaan sentin märkä lunta, joten Talvi-Heikki rompetapahtumaan ajeltiin sitten siinä kitkarenkaille parhaassa kelissä, eli kevyesti lunta tiellä. Eleettömän hyvinhän se meni tuommoisellakin autolla, kun ei polkenut hullun tavalla. Itse asiassa kauniimmin kuin odotinkaan. Kait ne kitkat sitten vaan toimii, kun niille antaa mahdollisuuden, eikä pinta ole peilijäätä.

Tunnelma kotipihalta maanantaiaamuna, suora uusinta sunnuntailta:

Kevät se keikkuen tulevi, taas kerran.

comments powered by Disqus