Mukavaa Hakkapeliittain päivää!

Konteksti taitaa olla hieman erilainen ja päiväkin jo lopuillaan, mutta läheltä käyttää! Samalla käytän mahdollisuuteni toivottaa uudet testikuljettaja tervetulleiksi Hakkapedian maailmaan, turvallisia kilometrejä koko poppoolle :D Auto alkaakin pikkuhiljaa olla valmiina talvea varten, mutta vielä muutamia "viimehetken vinkkejä" muillekin, toivottavasti niistä on hyötyä.

Talvi vielä näemmä panttaa itseään ja keli onkin ollut kovin märkä ja kurainen. Pitäisikin ennen talvea vielä käydä kaikki kynnyslistat ja korin pienet lokoset läpi huolella, jottei syyslehdet jäisi sinne mätänemään. Hyvä toimenpide talven varalle onkin käyttää kaikki irtoavat kynnyslistat ja helmat irti, samaten kuin mahdolliset lokasuojan levikkeet jne. jos ne kohtuudella irtoavat. Yleensä kun alkava ruoste tuppaa sellaisista paikoista lähtemään liikkeelle. Samoihin paikkoihin myös suola tuppaa kertymään tieltä, joka vain nopeuttaa alkavaa korroosiota. Siksi paikat olisikin hyvä käydä mahdollisuuksien mukaan edes kerran vuoteen läpi. Kuvassa syyskeliä pahimmillaan.

Mikäli nosturille pääsee yllämainittua suoritetta tekemään, kannattaa samalla käydä myös hieman alustan perinteisiä akilleen kantapäitä läpi. Vetoakselin suojakumit ja helposti käsillä olevat puslat kannattaa edes silmämääräisesti tarkistaa. Etenkin nuo puslat vaikuttavat yllättävän paljon ajotuntumaan, vetopitoon ja muihin tekijöihin. Samalla mahdollisesti säästää katsastuksessa uusintatarkastuksen hinnan, jos viat huomaa jo ennen leimalle menoa. Jousitusta kannattaa hieman koittaa pyörittää jalassaan, jotta saadaan tarkistettua onko jousi mahdollisesti poikki.Samaten mahdolliset muut tiedossa olevat tyyppiviat kannattaa vilkuilla, ennen kuin on liian myöhäistä. Samalla kertaa pääsee myös tietysti renkaita pyörittelemään ja tutkailemaan mahdollisia vaurioita urissa tai renkaan rungossa.

Mikäli kaupungista löytyy TI-halli nostureineen, kannattaa sinne varata tunti tai pari aikaa. Yleensä vuokrat eivät ole kovin kummoisia, mutta samalla kertaa pääsee tekemään vaikka kaikki edellämainitut toimenpiteet. Edistät liikenneturvallisuutta ja säästät mahdollisesti rahaa monessakin mielessä. Helpottaa kummasti arkea, kun ei tarvitse mennä viemään autoa uusintanäytille. Kunnon putsi on parasta ruostetorjuntaa heti massauksen jälkeen ja renkaatkin kuluvat tasaisesti, kun alusta on kunnossa. ;) Kannattanee siis koittaa päästä nosturille ennen lumen tai loskan tuloa. Märällä kelilla auto tiputtaa vain hiljakseen vettä, mutta loska tai talvikelillä lämpimään halliin tullessa lumet alkavat pitkin autoa sulaa ja tippua pikkuhiljaa kökköinä auton alla häärivän päälle. Tästäkin on valitettavasti omakohtaista kokemusta.

Toivottavasti pian saataisiin jo vähän lunta maahan, niin ei olisi ihan näin synkkää ulkona! Sunnuntaina ajelin jälleen kerran tutun reitin Haminasta Tampereelle, mutta voi öljy sentään, miten pimeää tielläliikkuminen tällä kertaa olikaan. Satoi vettä ja märkä tie tuntui imevän kaiken valotehon xenon-lampuista, vastaantulijatkin häiritsivät pitkien käyttöä jatkuvalla syötöllä. Kohteeseen kuitenkin päästiin taas tilanteitta, joten jatketaan siis talven odottelua edelleen. Katsotaan tuleeko tällä kertaa koputettua puuta, kun heti viimekirjoitustani seuraavana päivänä päästiin aamulla raappaamaan ikkunoita :D

-Jyri

comments powered by Disqus