Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki
Uusimmat blogijulkaisut

Muistutanpa rengaspaineista taas kerran

Tai no, kaikkienhan ei sitä tarvitse tehdä. Uudehkoissa autoissa kun on tuo maan mainio vahti. Siis TPMS eli rengaspaineiden seurantajärjestelmä. Monilla foorumeilla tuota kuitenkin kirottiin lisäkustannusten aiheuttajana, mutta olen kyllä itse toista mieltä. On se vaan niin mukavaa, kun paineiden tarkistus tulee tehtyä aina ajoon lähdettäessä. Ilman että sormet likaantuu tai aikaa kuluisi. Ja kysehän on sekä turvallisuus- että taloudellisuusasiasta, joista tinkiminen ei kuitenkaan ole fiksua.

Tuon autossani olevan TPMS-vahdin innoittamana hankin moottoripyöräänikin vastaavan jälkiasennusversion. Eli otsikkokuvassa olevan setin, jossa on painetta haistelevat venttiilihatut ja rengaspainenäyttö tankoon. Se, mikä hämmästytti eniten, on rengaspaineen muuttuminen renkaan lämpötilan mukaan. Jo ihan kesäisessä normaaliajossakin nousee paine 0,3 bar. Eli typen käytölle ilman sijaan olisi tosiaankin perusteita. Sillä täytetty rengas kun ei ole yhtä herkkä lämpenemisen aiheuttamalle paineen vaihtelulle.

Yksi lisäetu näissä järjestelmissä on tarkkuus verrattuna huoltoasemien mittareihin. Ne nimittäin näyttävät valitettavan usein mitä sattuu.

PS: Samalla kun tarkistaa ne paineet, on hyvä kurkata myös kulutuspintaa: onhan sitä riittävästi jäljellä turvalliseen ajoon aina talveen saakka?

comments powered by Disqus