Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

Montako rengasta hölmöläinen vaihtaa, kun vaihtaa talvirenkaat kesärenkaisiin??

Joskus sattuu niin että oikein pahasti kolahtaa. Tunsin itseni ihan oikeaksi "hölömöläiseksi". Pitää varmaan ensi kesänä ilmoittautua Kangasniemen Suurolan kylän hölömöläis-kisoihin. Siellä on joukkuehiihtoa samoilla suksilla - siis koko joukkue samaan aikaan - heinäpellolla ja muuta haastavaa. Mutta nyt sitten itse pulmaan.

Otin ulkovarastosta autoni kesärenkaat esille. Renkaat joka auton nurkalle laminoitujen lappujen mukaan. Alla rengaslappumallit, jotka teen aina - ei mene sekaisin. Autot ovat minulla olleita autoja. (Ensin oli GOD r

ekkari. Toinen pari autoa myöhemmin).

Ensin kaikista renkaista pulttien irroitus nykäisy - se bodarivaihe vain. Nostin vasemman sivun 2tn "hallitunkilla" ilmaan (Volvo 850:ssa on yksi piste per sivu tunkkia varten). Vasen takarengas irti ja pultit nätisti järjestykseen, niin että laitan ne takaisi samoille kierteille. (Ennen vanhaan irroitettiin vain mutterit. Jos niissä oli jotain vikaa kierteissä, mutteri piti laittaa aina tarkalleen samalle jarrurummussa kiinni olevalle rengaspultille. Muuten mutteri jäi jumiin.) Talvirengas syrjään ja kesärengas vierestä jakkaralta nousematta hollille, lappu irti vanteesta. (-Keljuttaa tuo aluvanne, kun se on paksu ja ohjaintapin menemistä paikalleen ei näe niinkuin teräsvanteessa.) Lopulta rengas on paikoillaan ja pultit alkavat kiertyä. Pitää käyttää holkkia apuna, kun pultti uppoaa osittain vanteen sisälle. Napakka peruskiristys, rengaslappu kiinni talvirenkaaseen ja jakkara auton vasempaan etunurkkaan. Päätin jättää renkaat ulos pesua varten ja siirsin valmiin rankaan pinon pohjaksi.

Sama operaatio toistuu. Talvirengas pois, kesärengas paikalleen. Kiristys ja rengaslappu - mitä hitsi, tässähän lukee TAKA OIKEA ! Siis katsomaan mitä auton oikeassa takanurkan renkaassa lukee - jaa ETU VASEN. Siis sen renkaan kanssa toiselle puolelle etukulmaan. Jo kertaalleen asennettu rengas irti - kanna se ja siihen kuuluva rengaslappu takaoikeaan nurkkaan. Tule takaisin. Irroita rengaslappu ja kiinnitä se talvirenkaaseen. Nosta se oikea rengas paikalleen. Kiristä. Laske auto tunkilla alas. Kanna rengas pesupinoon. Loppukiristä pultit. Muista, ne on Alu-vanteet, pitää tehdä myös jälkikiristys pian. Kanna tunkki ja tuoli auton toiselle puolelle. Tarkista, että pultit on riittävän löysässä.

Laita tunkki paikalleen ja nosta auton oikea puoli ilmaan. Irroita eturengas, irroita rengaslappu kesärenkaasta ja nosta rengas hollille. -Olethan muistanut suihkuttaa CRC:tä pulteille - kyllä. Huomaat että oikea eturengas menee helpommin paikalleen, kun vanteen ohjaintappi onkin ihan suoraan yläasennossa. Oivallus. Pultit kiinni ja kiristys. Rengas pesupinoon. Sitten viimeiselle etapille jakkaran kanssa. (Niinhän luulet.) Rengaslappuhan oli jo maassa, sitten vain talvirengas  irti ja maahan viereen. Ja viimeinen kesärengas paikoilleen. Pultit kiinni ja alan valmistautua auton laskuun tunkilla. Siten silmiin osuu Nokian NRHi renkaassa oleva teksti "Direction of rotation". Ihan pienellä. Ehkä erotan sen siksi, että on tullut jo pimeä ja otsalampun valo sattuu osumaan tekstiin. Mutta, mutta - näytän vielä sormella nuolen suuntaan. Just joo, näyttää väärinpäin. Nyt menen syömään yhden omenan ja tuumaan.

Se auttoi. Syntyi suunnitelma taka-akselin renkaiden ristiin vaihtamiseen.

Irroitan oikean takanurkan kesärenkaan, laitan juuri irroittamani talvirenkaan - jota en ollut ennättänyt kantaa pois- paikalleen, kiristän pultit, kannan kesärenkaan vasemmalle takanurkkaan . Lasken oikealla tunkin avulla auton ja kannan tunkin vasemmalle puolelle. Nyt katson sopivan paikan mihin laitan tunkin ja sen päälle laudan, niin että saan nostettua vain vasemman takarenkaan ilmaan. Ai niin - ensin pulttien löysäys - nehän oli jo loppukiristetty. Auton vasen nurkka ilmaan. Pultit irti ja rengas irti ja sen kanto toiselle puolelle valmiiksi. Nyt se "oikeaan suuntaan rotation" -rengas paikalleen ja pultit kiinni + kiristys. Auto alas. Pulttien loppukiristys. Jakkara, tunkki ja avain toiselle puolelle autoa. Oikea takanurkka ilmaan. Talvirengas irti ja lappu kiinni siihen. Kesärengas paikalleen ja pultit kiinni. Auto alas. Pulttien loppukiristys. Rengas pestävien renkaiden pinoon. Kanna tunkki ja jakkara varastoon. Laita rengasavain takakonttiin. Pese kädet ja aja yöllä auki olevalle huoltoasemalle tarkistamaan rengaspaineet. Sitten koejaolle.

Siis montako kertaa laitoin renkaan paikoilleen ja pultit kiinni. Oikea eturengas meni kerralla. Vasen eturengas kahdella kerralla. Molemmat takarenkaat kahdella kerralla. Minä sain 7 kpl renkaiden paikalleen asentamisia.

Miksi näin? Ei mr Murphy ollut asialla vaan: Kahdella edellisellä renkaan vaihtokerralla en pystynyt tuoreen vammaisuuteni takia tekemään kaikkia renkaan vaihtoon liittyviä vaiheita itse. Jossain tilanteessa on tullut sekaannus ja laput vaihtuneet. Muistan, että renkaiden pesussa laput olivat irrallaan maassa... Tämä selittänee takarenkaat. Mutta ei kerro sitä, ajoinko koko viime kesän renkailla, joissa pyörimissuunta oli väärin. Yksi eturengas hölmöily menee oman tarkkaamattomuuteni piikkiin.

Tämä tarina on totta. Hän, toinen hölmöläinen,  joka katsoo minua peilistä todistaa. Tapahtui eilen illalla 17.4 ja aikaa meni vaatimattomasti yli kaksi tuntia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

comments powered by Disqus