Miten päästä mäki ylös, kun nastat ei pidä?

Matkailuautoni  aikaan tuli muutaman kerran eteen tilanne, jossa en päässyt autolla mäkeä ylös. Piti keksiä toisenlainen keino.Kerran olin partiolaisia kyydissä ja yksi pojista asui Piikkiössä mäen päällä. Yritin muutaman kerran ottaa vauhtia ja päästä mäen päälle, mutta vauhti loppui kesken, alkoi täysi vetävien renkaiden sutiminen ja mäki piti peruuttaa peilien avulla alas. Mäki oli oikeastaan iso ja jyrkkä.Tekniikan aivoilla ajatellen mietin painopisteen siirtyvän vetäviltä eturenkailta pitkän taka-akselin ylityksen takia jyrkässä mäessä liian taakse ja painopistettä piti saada siirrettyä eteen. No parhaiten se onnistuu kääntämällä auto ja ajamalla mäkeen takaperin -peruuttamalla. Paino oli taatusti eturenkailla, mutta vauhdin saaminen ja pitäminen peruuttamalla oli taas toinen juttu. Silti muistan päässeeni mäen päälle kai jo toisella yrittämällä.Samaa tekniikkaa jouduin käyttämään joskus muissakin ylämäissä ja myös umpihangessa. Kerran Helsingissä käytyäni Turkuun oli satanut puoli metriä lunta. Ainut konsti saada matkailuauto pois tieltä oli peruuttaa se hankeen. Takapyörät tallasivat lunta tarpeeksi, jotta etupyörät jaksoivat työntää. Tulipa samalla tavoin kerran peruutettua 200 metriä maantieltä erääseen pihaankin menevää auraamatonta tietä. Piti ottaa monta kertaa takaisin eteenpäin ja tallata uraa leveämmäksi, mutta vähitellen sain ajouran takaperin auki. Etuperin yritys päättyi aina sutimiseen. Renkaina olivat silloin Michelinin nastarenkaat. Suurinpiirtein sama tulos olisi ollut silloin muillakin nastarenkailla. Ei ollut vielä edes Hakkapeliitta 5 aikaa,,
comments powered by Disqus