Milloin pitäisi vaihtaa peräkärryyn uudet renkaat

Koska kerran otin peräkärryni mukaani, niin tuli mieleen tutkia sen renkaiden  tilannetta.  Joskus noin 35 vuotta sitten Masa-ystävämme peräkärryn kanssa sattui ja tapahtui enemmänkin yhtenä iltana. En haluaisi sen toistuvan.

Masa halusi kärrätä multaa ja kuorman päälle heitimme vielä syreenin tuotavaksi siihen lähelle meille Joensuussa. Matkaa ei ollut kuin pari kilometriä. Kun pääsimme Lillukkatielle tuovalle kadunpätkälle alkoi takaa kuulua outoa jumpsutusta. Masa ajoi hiljaa ja ”katsotaan sitten teillä”  siis 150 m päässä. Kunnes kuului PUM! Rengas räjähti. Olisikohan ollut niin, että multa oli kosteaa ja kärryyn tuli painoa enemmän kuin normaalisti. Jouset antoivat periksi ja rengas alkoi hangata lokasuojaan. – Kadun varteen se kärry  jätettiin ja taidettiin myöhemmin hieman keventää kottikärryllä meille.

Asiaan liittyi vielä sivujuonikin: Masa oli harmissaan tapahtuneesta. Veimme auton meidän parkkipaikallemme ja lähdimme sisälle teekupposelle rauhoittumaan – niin luulimme. Lähdimme kävelemään meille kotiin  ja jostain syystä vilkasin taakse ”missä Mersu on” – ja samalla kuului rusahdus mäen alta. Ei kun juoksemaan takaisin. Piikkinokka Mersusta oli tohinassa  jäänyt käsijarru ja ilmeisesti myös vaihde laittamatta päälle. Auto oli  lähtenyt hiljaa valumaan alamäkeen kohti katoksessa olevaa autorivistöä.  Eräällä naapurillamme oli sen aikainen ”nojatuoli Volvo”- eli Volvo, jonka
puskuri oli ensimmäistä kertaa hyvin pitkällä ulkona ja siinä  oli joustava törmäysvaimennin. Mersu osui sopivan pienessä kulmassa Volvon kumipäällysteiseen puskuriin, joka toimi kuin kitkalevy ja pysäytti Mersun  liikkeen juuri ennen kuin sen keula osui seuraavan auton kylkeen. Mersun pelti  jousti hieman sisään, mutta muuten ei autoille käynyt mitenkään. IHME!

Tarvitsimme hieman pitemmänkin teetauon pulssin laskemiseen ja peräkärrykin saatiin rengas vaihtamalla kuntoon. Renkaat olivat vanhat, heikkokuntoiset  ja niissä ei ollut tarpeeksi painetta.

Pitkän perustelun ja johdannon jälkeen on kysymykseni  milloin kevytperäkärryn renkaat tulee vaihtaa.Peräkärryni on Majava ja se on otettu käyttöön 2002. Renkaat ovat alkuperäiset kiinalaiset OEM-renkaat. Rekisteriotteessa renkaiksi  on määritelty 145R13, 155R13. Tyypitys on LTJ M 2526.

Renkaiden iästä sanotaan: ”Vähäisessäkin käytössä  samoilla renkailla kannattaa ajaa korkeintaan kuusi vuotta. Renkaan kokonaisiän  maksimi on kymmenen vuotta. Ajan kuluessa kumiseos kovenee ja haurastuu,  jolloin pito talvitiellä ei ole enää taattu”

 Nokian Renkaat 14.10.2013: Enemmän turvallisuutta ja lisää käyttöikää

..

Toisaalla:

Renkaan ikääntyminen:


Rengasalan yhteisen näkemyksen mukaan rengas säilyttää käyttämättömänä ja oikein  varastoituna alkuperäiset tekniset ominaisuutensa jopa viisi vuotta. Renkaat  pitää säilyttää puhtaina, kuivassa ja viileässä paikassa sekä suojassa auringonvalolta. Renkaan kokonaisiäksi suositellaan enintään kymmenen vuotta valmistusajankohdasta. Renkaan valmistusajankohta selviää renkaan kyljestä  DOT-merkinnän yhteydestä. Valmistusajankohta merkitään nelinumeroisella  tunnuksella. Esimerkiksi 1608 tarkoittaa viikkoa 16 vuonna 2008.

Uusina myytävät renkaat voivat olla enintään viisi vuotta aiemmin valmistettuja. Hyvän kauppatavan mukaista on kuitenkin informoida asiakasta  renkaan valmistusajankohdasta, jos kyseessä on yli kolme vuotta vanhat renkaat. Renkaat alkavat ikääntyä toden teolla vasta niiden käyttöönoton jälkeen.

Tiivistelmä henkilöauton renkaan ikääntymisestä:

•    

Renkaan kokonaisikä; suositus enintään 10 vuotta

Renkaan kokonaisikä = renkaan tekninen ikä valmistusajankohdasta, joka on  merkitty renkaan kylkeen nelinumeroisena tunnuksena DOT-merkinnän yhteyteen; kansainvälisen käytännön mukaisesti renkaan kokonaisiäksi suositellaan enintään  10 vuotta
•    

Renkaan käyttöikä; suositus enintään 6 vuotta

Renkaan käyttöikä = renkaan ikä käyttöönotosta; renkaalle on vaikea määrittää  mitään tiettyä maksimikäyttöikää, koska renkaan kuluminen ja ikääntyminen  riippuvat monista eri tekijöistä; kansainvälisen käytännön mukaisesti renkaan  käyttöiäksi suositellaan enintään 6 vuotta, mutta yleensä renkaat kuluvat  loppuun huomattavasti sitä nopeammin
•    

Uusina myytävät renkaat; suositus enintään 5 vuotta

Uusina renkaina voidaan myydä enintään 5 vuotta aiemmin valmistetut renkaat,  koska renkaat säilyttävät oikein varastoituna alkuperäiset tekniset ominaisuutensa  jopa 5 vuotta; hyvän kauppatavan mukaisesti asiakasta informoidaan renkaan valmistusajankohdasta, jos kyseessä on yli 3 vuotta vanhat renkaat
Copyright 2013 Autonrengasliitto ry

Blogin  kirjoittajiemme kokemuksia

ilman kuvia (uusille lukijoille "vinkiksi"):
Julkaisija: Carl Irjala  Helmikuu 2, 2013
"Nyt on myös meidän peräkärry laitettu turvalliseen kuntoon. Vaikkapa  jarruttomassa kevytkärryssä sallitaan eri rengaslaatuja, joita vetoautossa on,  päätin laittaa  Hakkapeliitta seiskat alle (nasta). Olet varmasti  nyt jo ehtinyt arvata missä kaikki tämä tapahtui, . . . Kotkan Vianorissa!
Vanhat renkaat hyödynnetään siten (nekin on upo uudet), että ne asennetaan  kesäkäytöön alumiinivanteille. Tähän ratkaisuun päädyttiin tällä kertaa koska  perävaunuun sopivan kokoisia kitkoja ei ollut saatavilla Nokian Tyreksiltä."

Tosi  kestävyyskokeen uhri; Hakkapeliitta 2!! Julkaisija: Tanja  Hartikainen Kesäkuu 13, 2013 "Sainpa kunnon naurut kun huollettiin venetraileria; Mikä yhdistää Hakkapeliitta  testikuljettajan ja Veneilyn? – Venetrailerissa olevat renkaat; Hakkapeliitta  2! Tässä työssä nuo renkaat joutuvatkin tosi koetukselle, renkaita on trailerissa  neljä kappaletta, ja jokaisen renkaan napapaino on n. 500 kg. Rengaspaine on  jokaisessa renkaassa 3 Kiloa, ja arvioitu kokonaispaino koko trailerissa  veneen kanssa  on 3500 kg.  Sitähän ei voi tietää mikä se  todellinen paino on, koska isoa vaakaa ei ole saatu käytettyä veneen alla. Renkaiden kestävyys on  kieltämättä pelottanut tuon kokonaispainon takia, mutta  onneksi matka kotoa veneenlaskupaikalle  on n. 1 km. Matkalla on tienristeyksiä, junarata, hidasteita ja kuoppainen  hiekkatie. Risteyksissä tuntuu että renkaat taipuu vanteeltaan irti ja kuopissa  koko traileri hyppii todella pelottavalla tavalla. Mutta tähän asti trailerin  veto paino päällä ja tyhjänä on mennyt hyvin. Tämä onkin nyt viimeinen kesä  tällä trailerilla ja renkailla, nyt ei enää luonne kestä näitä pelottavia  reissuja, suunnitelmissa on siis tehdä kuluvan kesän aikana uusi traileri,  -isommilla ja tukevimmilla renkailla. Tämä on ehkä jo liian kovaa testiä  jopa Nokian renkaille! Kieltämättä on  pelottavan näköinen yhdistelmä. Traileri on liian heppoinen ja Renkaat liian  pienet tuolle venekoolle. Trailerihan on nyt viimeistä kertaa työssä tällaisen  veneen alla. Tässä on tullut todistettua Nokian renkaiden kestävyys jo vuosia  taaksepäin, onhan tällä rengasmallillakin jo ikää. Tässä tulee testattua  Nokian renkaita niin auton alla, kuin tosi kestävyys -testissä venetrailerissa!  (ja samalla ehkä savolaista hulluutta) Tässä vähän infoa  Hakkapeliitta 2:sta: Nokian Hakkapeliitta 2 -rengashan oli  ensimmäinen  henkilöautojen talvirengas, jossa on yhdistetty kitka- ja nastarenkaan  tärkeimmät turvallisuuden piirteet; pito-ominaisuudet. Tämä rengas oli  tuolloin (vuonna 2000) markkinoiden turvallisin rengas."

Ja jos luetaan lakia, niin: 1257/1992

Annettu  Helsingissä 4 päivänä joulukuuta 1992

Asetus 

ajoneuvojen käytöstä tiellä
Liikenneministerin esittelystä säädetään 3 päivänä huhtikuuta 1981 annetun  tieliikennelain (267/81) nojalla:
17  §
Liukuesteiden käyttö auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaissa
1.
Auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaat saa varustaa nastoin,  lumiketjuin tai vastaavin liukuestein, jotka eivät oleellisesti vahingoita tien  pintaa. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun 1 päivästä maaliskuun 31 päivään  tai toista pääsiäispäivää ensinnä seuraavaan maanantaihin, myöhemmän näistä  päivämääristä ollessa määräävä. Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää  hälytysajoneuvossa, puolustusvoimien käytössä olevassa maastokäyttöön  tarkoitetussa autossa ja perävaunussa, tienpitoon käytettävässä autossa ja  perävaunussa sekä hinausautossa. Nastarenkaita saa käyttää muuna aikana myös  auton tai hinattavan ajoneuvon kauppaan, korjaukseen tai katsastukseen  liittyvissä tilapäisissä siirroissa sekä kaikissa autoissa ja hinattavissa  ajoneuvoissa, milloin sää tai keli sitä edellyttää.
2.
Kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa  (O2-luokka) on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset.
3.
Käytettäessä nastarenkaita henkilö- tai pakettiautossa (M1- ja N1-luokka)  tai kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O1- ja O2-luokka)  taikka erikoisautossa on nastarenkaat, paripyörien toisia pyöriä lukuun  ottamatta, asennettava ajoneuvon kaikkiin pyöriin. Ajoneuvon eri renkaissa  saavat nastamäärät poiketa enintään 25 prosenttia ajoneuvon sen renkaan  nastamäärästä, jossa nastoja on eniten.

Taas  Netikan Timo Riikonen valistaa:
" Perävaunun renkaat (13 " alkuperäisrenkaat) myydään yleisesti MS-renkaina,  jolloin ne soveltuvat myös jarrullisten peräkärryjen talvirenkaiksi."

Siis  mitä pitäisi tehdä?

Tulkitsen tilanteen niin, että kevyt jarruton perävaunu  ei tarvitse talvirenkaita, joten sen puoleen nykyiset renkaat ovat ympäri  vuoden OK. Kulutuspintaa on tosi paljon. Renkaiden valmistusaika lienee 2001 –  DOT-merkinnät minulle näissä renkaissa epäselvät. Siis joka tapauksessa jo  rekisteröintivuodenkin mukaan yli 10 vuotiaat.

Jos renkaat vaihtaisi uusiin, niin vanne on 13” , tyyppi  Radial = vyörengas, leveys on joko 145 mm tai 155 mm. Entä korkeussuhde? Ja mitä  löytyy Nokian Renkailta tähän – käsittääkseni ainakin Nordmanin tuotemerkillä  on joku rengas.

Toivon asiasta syntyvän mielipiteiden vaihtoa. Kuin  myös peräkärryn renkaiden uusimistarpeesta yleensä. Siitä ei juuri puhuta.  Meilläkin on toinen ”omavalmisteinen” peräkärry, jota ei toki ole tielle viety  moneen vuoteen – siinä renkaat ovat varmaan lähes 25 vuotiaat. Puhumattakaan Valmet  20 piikkilangankiristäjämme takarenkaista. Ne ovat alkuperäiset vuodelta 1954.

comments powered by Disqus