Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

Miljoonaan kilometriin mahtuu: renkaan kantavuudesta.

Aloitanpa tarinani siitä viikosta, jolloin katselin suoraa lähetystä kuusta ja nykyisen Nesteen mannekiinin Buzz Aldinin ja Neil Amstrongin kuukävelystä USA:ssa. Vaihto-oppilasryhmämme matkasi monien pysähdysten kautta New Yorkista kohti Washington DC:n päätepysäkkiä. Ulkona oli lämmintä 100 astetta (F)  (n. 38C)  ja bussin ilmastointi ei toiminut. Jossain vaiheessa haisevan vessan lisäksi Greyhoundin bussin takaosa alkoi pomppia. Huomautimme kuskille jumputuksesta, hän sanoi huomanneensa sen, mutta hän yrittää ajaa niin pitkälle kuin päästään. – Lopulta kuului pamahdus, pihinä ja kumin käry tuli sisälle. Siinä sitten kävimme ihmettelemässä mitä tapahtuu, kun renkaan kumikerrokset irtoavat sen alla olevasta kudoksesta.

Pääsimme jotenkin seuraavaan  yöpymispaikkaamme, missä saimme ihmetellä VÄRItelkkarista (huom: vuonna 1969) suorana ensimmäistä ihmisen laskeutumista kuuhun. Telkkari oli vielä tuotu terassille,  jotta sen ympärille mahtui paljon väkeä. Kaikkien tapahtumien keskellä raketti ja astronautit kuussa tuntui melkein sadulta.

Jumputus oli jäänyt hyvin johonkin muistin sopukoihin.
Ajoin matkailuautollani työmatkaa kotia kohti, kun aloin kuulla jotain ääntä auton takaa ja jonkin ajan kuluttua myös tunsin kuskin penkissä pientä liikettä. Mieleeni tuli hetki, jolloin istuin Greyhoundin bussin takaosassa pullistuvan renkaan päällä. Seurasin tilannetta ja totesin matkailuauton oikean takarenkaan oikeasti jumputtavan – siis siellä täytyy olla pinta irtoamassa. Ajonopeus hiljaiseksi ja toivoin vaan pääseväni kotiin asti ilman pamahdusta.

Seuraavana päivänä huoltoon auton kanssa. Takarenkaassa todettiin iso pullistuma ja huoltomies huomasi samalla tärkeän asia: ”Katsopas näitä rengasmerkintöjä – tässä on
normaalit Pirellin renkaat ja ne pitäisi olla ns. vahvistetut renkaat, jossa on kudoksia enemmän. Pirellillä ei edes ole sopivia renkaita. Micheliniltä löytyy ja niitä meillä on.” Renkaat vaihdettiin kaikki vahvemmiksi. Toista kertaa ongelmia matkailuauton renkailla ei tullut vaikka kilometrejä kertyikin 250 000 ennen autosta luopumista.

Se oli ensimmäinen oppituntini renkaan kantavuudesta. Silloin taidettiin merkitä kudosten lukumäärä, nyt on renkaan kantavuusluokitus.

Viimeksi törmäsin kantavuusluokitukseen miettiessäni, kumpaan Volvoistani ottaisin uudet Hakkapeliitat. Asian ratkaisi katsastusmies – hän vain vilkaisi mukanani olleita rekisteriotteita, vertasi akselipainoja ja sanoi asian olevan OK kaikilla vaihtoehtoisilla Nokian Hakkapeliitta renkailla. Renkaiden kantavuusluokka on riittävä molempiin autoihin.

comments powered by Disqus