Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut

Miksi nastat lähti entisistä nastarenkaista vetävissä pyörissä ja ei HKPL 7 ? Mitä mieltä HKPL-tiimi tästä?

Edellisistä Volvon vetävistä eturenkaista lähti nastat irti ja pito hävisi. Vaihdoin tilalle eteen Hakkapeliitta 7, mutta jätin vanhat toisen merkkiset taakse - jotka eivät ole olleet ainakaan pitkän aikaa edessä.

Nyt takana olevan renkaan nastojen ympärys näyttää tältä. Kumi kulunut hyvin paljon

nastan ympäriltä, halkeillut ja nastat ovat MONTUSSA. Jos tähän yhdistelmään laitetaan 225hv voimaa ja rengas sutimaan, niin luultavasti nastat lentävät.

Vastaavasti vajaat kaksi talvea vanhat HKPL 7 näyttävät vetävissä eturenkaissa

Minun silmissäni nastojen ympärillä on kulumaa, MUTTA nastat ovat yhä samassa korkeudessa kuin alunperin. Ja näyttävät "istuvan" tukevasti paikoillaan.

Renkaat ovat 185-65/15. Hakkapeliitat ovat olleet vetävinä renkaina koko ajan - ja siis suurimmalla rasituksella. Toimivat edelleen erinomaisesti. Pito joka muuhun suuntaan on hyvä, mutta jäätyneellä pinnalla "45 asteen kulmaan" pidossa on parantamisen varaa.

Seuraavaksi haluan vaihtaa vaikka koko kierroksen Hakkapeliitta 8 upgrade-versioksi.

Olen viime aikoina kulkenut paljon kaupunkiajoa näillä mielenkiintoisilla Turun keleillä. Myös paljon vammaisena taksilla. Kyselin pari päivää sitten taksikuskilta, mitkä renkaat on alla, kun auto suti varjossa peilijäällä. "Hakkapeliitat". Hänen mielestään Hakkapeliitta on ainut rengas, joka on meidän olosuhteisiimme tehty ja toimii täällä heidän työssään. Hän hankkii aina Hakkapeliitat. On kokeillut myös Misukan nastoja ja luokittelee ne OK renkaiksi, mutta on silti Nokianlaisten kannalla säännöllisesti. Kerroin hieman Hakkapeliitta 8 renkaista ja niiden tulosta myyntiin.

Ja sitten toisenlainen havainto ainakin Turusta: Inva P- paikka näkyy olevan yleisin lumen keräyspaikka kaupungilla. Siis kaikki muut P-paikat yritetään putsata ja lumi siirretään inva-P-paikalle. Pitäisiköhän minun vanhan autoni jaksaa nousta parimetrisen lumipenkan päälle ja minun tulla sieltä keppien tai rollaattorin tai pyörätuolin kanssa alas???? Taidan lanseerata sen tiimoilta uuden termin: inva-syrjintä. Tai inva-P-syrjintä...

 

Mutta olisi mielenkiintoista saada palautetta näiden parin valokuvan varaan rakennetusta olettamastani. Kiitos.

 

 

 

 

 

 

 

comments powered by Disqus