Kirjoittaja Timo Mäkelä
Uusimmat blogijulkaisut

Mielenkiintoinen talvi

Hei

Mielenkiintoinen talvi on ollut tähän mennessä!

Jos talven määritelmä on kova pakkanen ja paljon
lunta, ei siitä Länsi-Suomessa ole tavinnut nauttia tai kärsiä.
Vesi- ja räntäsateita myrskyineen on riittänyt ja on joukkoon
viime aikoina toki muutama lumisadekin eksynyt. Pääteillä on
lentänyt kura ja sivuteillä on ollut liukkautta. Siinä
kelitiedotetta tälle talvelle!

Jos talviurheilun harrastamiseen kelit ovat olleet huonot tai ainakin haasteelliset, niin talvirenkaiden eri ominaisuuksien tutustumiseen ja testaamiseen tämä on ollut erittäin hyvä talvi!

Ostin pitkän harkinnan jälkeen elämäni ensimmäiset kitkarenkaan viime keväänä ja päädyin sitten Nokian Hakkapeliitta R-malliin. Kahden edellisen runsaslumisen
pakkastalven jälkeen ajattelin, että jos talvet jatkuvat taas
muutamankin vuoden ajan samanlaisina, voisi olla otollinen hetki
kokeilla vaihteeksi kitkarenkaita. Talvesta ei ihan samanlaista
tullutkaan, mutta monipuliset olosuhteet lähes kaikissa
mahdollisissa sääolosuhteissa, hellettä lukuunottamatta, ja noin
20 000 km on antanut jo jonkinlaisen kuvan renkaiden ominaisuuksista.

Oma autoilu-urani alkoi 80-luvun puolivälissä vuosimallin -75 Saab 96:lla. Kun ostin opiskelijan budjetilla Saabini (ja sain osakseni myötähäpeää),  kriteerit
autolle olivat hyvä ja varma talviauto sekä jo valmiiksi kunnolliset talvirenkaat. Saabissa oli kyllä hyvän näköiset renkaat, jossa kulutuspintaa ja nastoja riitti, mutta mitä kylpempi
keli sen liukkaammiksi renkaat kävi! Seuraavaksi talveksi ostin sitten toisen merkkiset renkaat, kun ajattelin ettei nokialaisista ole mihinkään!  Ei ollut kovin vakuuttavat ominaisuudet uusissa toisen merkkisissäkään renkaissa ja   kun myyjä sanoi
nokialaisteni olleen huonot vain vanhuuttaan, oli seuraavat renkaat
taas nokialaiset.

Täysin sinisilmäisesti en Nokian renkaitani ole kuitenkaan ostanut. Erilaiset rengastestit, hyvät ja turvalliset kokemukset ja kotimaisuus on painanut ostopäätöksessä.
Käytännön vertailua eri rengasmerkkien välillä ja kokemusta myös muista renkaista on tullut vaimon työsuhdeautoilun myötä, niihin autoihin kun ei aina ole itse rengasmerkkiä voinut valita.

Nykyinen autoni on Subaru Outback.
Nokian Hakkapeliitta R on toiminut siinä erinomaisesti. Rengas on hiljainen asfaltilla ja moottoritienopeuksilla, ohjattavuus on hyvä myös loskassa ja pitokyky nastattomaksi renkaaksi jäisellä tiellä on yllättänyt positiivisesti. Nämä kokemukset ovat päällimmäisenä jääneet mieleen normaalissa, käytännön ajossa nopeusrajoituksia
noudattaen ja muun liikenteen joukossa ajaen. Oikein lumisista olosuhteista ei vielä ole kokemusta, mutta mökkitien 10 cm lumessa ei renkaan pitokyvyssä kovin suurta moitittavaa ollut. Autoni on 4-vetoinen ja vetotavasta johtuen kulkee melko hyvin myös huonoissa olosuhteissa, mutta uskon että 2-vetoinen olisi noissa olosuhteissa edennyt
samalla varmuudella.

Edelliset autoni renkaat olivat nastalliset Hakkapeliitta vitoset. Suurin ero nykyisten ja edellisten renkaiden välillä on ollut siinä, että en ole huomannut kovin
dramaattista eroa tai muutosta aikaisempiin renkaisiin!  Suurin muutos
onkin tapahtunut omassa toiminnassani; asenne, ajattelu ja ajotapa on erilainen. Olen
tiedostanut nyt enemmän, että autossani on kitkarenkaat ja mahdollisesti renkaan pitokyky ja jarrutusmatka nastarenkaisiin verrattuna saattaa olla pitempi. Risteyksiin lähestyn hieman hitammin kuin ennen ja myös ennakoin ne paremmin. Turvali
edelläajaviin on aivan kuin  itsestään myös kasvanut. En usko olleeni muiden autoilijoiden tientukkona tai ainakaan kukaan ei siitä mitenkään ole minulle viestittänyt. Työmatkaan ei kulu enempää aikaa kuin ennenkään. Saatan siis olla
turvallisempi autoilija kuin aikaisemmin!

Uusien Hakkapeliitta R:n ansiota on, että minulta on jopa säästynyt rahaa! Polttoaineen kulutus on vähentynyt ennakoivasta ajotavasta ja renkaan ominaisuuksista
johtuen ja myös tuulilasin pesunestettä kuluu nyt paljon vähemmän!

Oikein hyvää alkanutta vuotta 2012!

TM

comments powered by Disqus