Kirjoittaja Tanja Hartikainen
Uusimmat blogijulkaisut

Mersun mystinen vika.

Tässä joku viikko sitten oli Mersulla edessä syyshuolto. Joten, Auto talliin ja huoltoa tekemään. Öljyt valumaan, sillä aikaa ilmanputsarin, öljynsuodattimen ja polttoainesuodattimen vaihto uuteen,  Pohjaroppu kiinni ja uudet öljyt sisään, joten Ihan perushuolto. Siinä huoltoa tehdessä ja Miehen kanssa jutellessa, tallissa kävi kavereita jutustelemassa normaaliin tapaan ja eräs toinen kaveri kyselemässä vinkkejä S -Mersunsa huoltoon, jossa on sama kone kun omassani. Seuraavana päivänä auto tallista ulos ja kovaa ajoa kuten ennenkin.

Työviikko alkoi jälleen ja tapani mukaan annan auton olla käynnissä vähän aikaan ennenkuin lähden ajamaan, jotenkin säästelen sillä Turboa.. :) Mutta, autopa sammuikin jonkun sekunnin päästä. Minä jäin monttu auki ihmettelemään että tätä ei ole ennen  tapahtunut.. Auto käyntiin pitemmän starttauksen jälkeen ja vähän kierrosta, ei mitään outoa, eikun töihin ajelemaan. Tämä sama homma toistui satunnaisesti, ei silleen haitannut mutta ilkeä vaiva oli. Yritin miettiä mistä tämä satunnainen sammuminen johtuu, tuntui että polttoainejärjestelmässä olisi ilmaa, mutta mistä se ilma olisi sinne tullut..

Tuli taas maanantai ja ajelin töihin kuten ennenkin. Auto oli jälleen sammunut starttauksen jälkeen ja sain käyntiin pitemmän startin kautta. Työmatkalla huomasin että kone ei anna tehoja jostain syystä ulos, soitin autopuhelimella miehelleni ja kerroin "jerkkujen" katoamisesta, Mikkokin oli jo aika ymmällään.. Jos annan autolle kaasua, yleensä siinä on tapahtunutkin se mitä haluan, eli kiihtyy ihan kohtalaisen hyvin. Nyt kun painoin kaasua.... ei mitään. Ei pienennä vaihdetta (automaatti), ei edes kierroslukumittarissa tapahdu mitään. Jälleen monttu auki että mitä hittoa nyt tapahtuu... Mietin että näinkö alkoi monen vuoden unelma auto temppuilla mystisillä vioilla, joita ei tosiaankaan ole liioin ollut.

Lopulta soitin Luotettavalle merkkikorjaamolle, Toivalan autoon. Siellä sanottiin että pitäisi lukea vikakoodit, koska epäilivät kampiakselinasentoanturia. (onpa pitkä sana.. ) Sovittiin aika Keskiviikko aamulle.

Tiistaina sitten töihin ajaessani päätin päästellä savuja putkistosta ja polkaisin kaasua. Yhtäkkiä auto nykäisi, pudotti vaihteen pois (mitä hittoa...) ja mittaristoon tuli häly "EPC Visit Workshop" Sitten auto sammui itsestään heti kun sain sen pysäytettyä. Pumppu hakkasi ja lasit huurtui säikähdyksestä, koska tuo oli taas aivan uusi vika. Jälleen tyypillinen "monttu auki - mitä hittoa" -ilme kasvoilla mietin mistä tuo vika taas johtuu ja strattasin, auto käynnistyi. Toistin starttauksen useammin siinä tienposkessa hätävilkkujen ilmoittaessa muille autoilijoille että "Kyllä, Mersu on jälleen tienposkessa". Kaikki oli  jälleen ennallaan ja jatkoin töihin. Sitten puhelu Toivalaan; "siellä on koneessa joku vikatila, kun se on nyt sammuilutkin ja välillä pudottanut jerkut.. vähän tuntuu että ottaisi ilmaa jostain."

Keskiviikkona Toivalaan ja siellä starttaltiin ja yritettiin kokeilla miten se tekee sen sammumisen. Eipä siellä sammuiltukaan kun ollaan korjaamolla, "nyt ollaan oikein malliauto" :D No, auto testeriin ja vikakoodia pukkaa.. melkein kaikki muut antoi vikakoodin paitsi Nokian autopuhelin :D. Laite luki kyllä sellaisiakin vikailmoituksia laitteista mitä autossa ei edes ole. Noh, Ilmamassa mittari näytti "f". eli se uusittiin ja huomattiin että Turbon  Ahtopaineletkukin oli irti, Korjausmies vaan Tuumasi naureskellen että on sitä näköjään poleteltu kun Ahtopaineletkukin on irronnut. Suuttimet mitattiin eikä mitään vikaa löytynyt.. epäilivät polttoaineen paluulinjan "umpisuolta" , eli sellainen jännä venttiili mitä jollain tavalla päästää ilmaa järjestelmästä ulos mikäli siellä sitä on. Tämä päästäisi ilmaa järjestelmään. Neuvoivat tekemään Umpisuolen poiston tai ohitusleikkauksen koska sillä ei ole siellä järkevää tekemistä.  Lasku käteen, päälle 200e... (kyllä on hymy herkässä prkl...)

Perjantaina kotona sitten varattiin koko päivä autolle että nyt selvitetään tämä vika. Auto talliin ja konepeitot irti. päätettiin että etsitään se kohta mistä tulee ilmaa järjestelmään. Ensimmäiset viisi minuuttia tallissa... kiristettiin polttoainesuodattimen kansi joka oli vuotanut polttoainetta imusarjan päälle, korvauksena siitä se oli ottanut ilmaa sisäänsä. Ja tämä suodatinhan on ennen korkeapainepumppua joka antaa n. 2000 bar paineen yhdysputkeen josta se jakaantuu suuttimille... yksikin ilmakupla sammuttaa koneen. Kylläpä taas hymyilyttää maksaa se 200 e lasku..

 

comments powered by Disqus