Melkein hyvä = ei hyvä , vaan mikä vika vanteessa

Keväällä silmääni osui Vianorilla Tierankadulla Greeniä vaihdettaessa, että yksi vanne oli jotenkin outo pyöriessään. Sitä on nyt koko kesän ihmetelty ja tutkittu. Vanne näyttää hyvältä ja onkin melkein hyvä. Mutta, mutta – se on alumiinivanne. Kiinnitys on ET-mitan verran keskikohdan ulkopuolelta johtaen siihen, että tukematon sisäkehä ulottuu varsin pitkän ”vipuvarren päähän” lujuusopillisesti. Pienikin tälli ja deformaation riski on suuri. Eikä Al-vannetta saisi edes korjata tai uudelleen muotoilla, koska lujuusominaisuudet muuttuvat.
ET eli Offset tarkoittaa etäisyyttä mikä on vanteen keskilinjasta vanteen  kiinnityspintaan katsottaessa vannetta sivusta. ET ilmoitetaan milleinä,  yleensä vanteessa ET lukee muodossa: ET35, mikä tarkoittaa että kyseisen  vanteen ET on 35mm.  ET voi olla sekä positiivinen että negatiivinen.

 

 

 

 

 

Sitten Volvon vanteeseen:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Näissä on vaikea huomata mitään erikoista, mutta jos muutan kuvakulmaa ja teen apumerkinnän, niin muutokset erottuvat:

Voiko tällainen vanteen muodonmuutos aiheuttaa:
-   renkaan kulumisen epätasaisesti
-   laakerin kulumisen ja rikkoutumisen
-   raidetangon päiden kulumisen
-   'koiranluun' kulumisen ja rikkoutumisen
Olen melko varma, että lommo tuli Tampereen moottoritiellä Liedon jälkeen vuosi sitten syksyllä ajaessani monttuun, jota ei oltu siinä vaiheessa vielä merkitty.

Paljon selvittelyä. Kustannuksia. Harmitusta. Kenen vastuu. Ja silti lopulta ei ole tietoa sanoa mikä on syys ja mikä seuraus.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

comments powered by Disqus