Märkäpito testissä

 

Monissa testeissä joissa Nokian Hakkapeliitat 7 on selvinnyt testivoittajana on myös annettu hieman kritiikkiä niiden märkäkeliominaisuuksista (heikko pito märällä pinnalla). Viime viikolla tuli hyvä tilanne lähteä itse kokeilemaan kritiikin paikkaansapitävyyttä.

Elohopea liikkui + viiden ja -25 asteen Celsiuksen välissä ja testipäivänä oli lämpötila + 3,5 astetta vesisateineen. Veden määrää tien pinnalla lisäsivät täydessä sulamisvaiheessa olevat tienvieren lumivallit. Matkalla pidin sallittua vauhtia 80 km/t. Auto kulki suoraviivaisesti koko ajan, myöskin syvien vesien läpi. Ei edes niin isot lammikot, jotka peittivät ajoväylän kokonaisuudessaan tuntuneet ollenkaan ratissa. Kasikympin vauhdissa jarrutuksetkin tapahtuivat moitteettomasti ilman suurempaa dramatiikkaa.

Olisi mielenkiintoista tietää minkä "standardin" mukaan monet lehdet testaavat. Vastaako ne edes arkipäivän tositilanteita?

 

 

comments powered by Disqus