Kirjoittaja Arto Sievinen
Auto: Mercedes-Benz E-Coupe
Renkaat: Hakkapeliitta 8
Sijainti: Helsinki
Uusimmat blogijulkaisut

Maailmanpyörä ja kesärajoitukset

Huhtikuun alku ja aamuriesaksemme on saapunut silmiin tähtäävä aurinko.

Hieman harmitusta vähentää kuitenkin parantuneet ajo-olosuhteet sekä kesärajoitusten saapuminen. Tästäkin syystä sai riittää talvirenkailla eteneminen ja alle vaihtuivat kesärenkaat. Runsaasta hiekasta ja pölystä huolimatta syyt alkoivat loppumaan - tosin säihin liittyvät syyt taisivat loppua jo kuukausi takaperin. Asteen-parin aamuhuuruiset tienpinnat luovat vain tunnelmaa ajamiseen ja herättävät osan työmatkalaisista. Itsekin erään liikenneympyrästä poistumisen aikanaan pitkäksi vetäneenä suosittelisin tarkkailemaan niitä yksittäisiä liukkaita pintoja.

Silmämääräisesti arvioiden yhdessä kahdestakymmenestä autosta on tässä vaiheessa nastarenkaat. Voin kuvitella osan heistä odottavan henkeä pidellen jokaisena päivänä radiosta uutista, joka lupaisi takatalven palaavan. Tämän paluun siivittämänä saisimme kuulla oraakkelimaisten kykyjen suomin valtuuksin

"Mähän arvasin!"

Antaa toisten jäädä arvuuttelemaan, nyt on kesärengaskelit etelärannikolla.
 

(Maailmanpyörä lienee yksi tuoreimmista kesän merkeistä.)


 

Mitä talvi sitten koeajomielessä tarjosi?

Ongelmaksi muodostui keliolosuhteiden radikaali muutos edellisiin talviin verrattuna. Tarkemmin ilmaistuna olosuhteet vaihtuivat pidemmän ajan keskimääräistä vastaaviksi Helsingissä. Useamman edellisen talven sekä lumimäärä että pakkaslukema ovat olleet kuin esisoittoa talouden taantumalle - luonnon muistutus saapuvasta. Sotkamolaisen kaivoksen tapaan luonnon käyttäytyminen yllätti kuitenkin negatiivisesti tänä talvena.

 

(Vasemmalla Hakkapeliitta 7 edellisen talven jäljiltä ja oikealla Hakkapeliitta 8 menneen talven jäljiltä.)


 

Renkaiden osalta voi jälkiviisaasti todeta, että mennyt talvi olisi ollut täydellinen ajankohta nastarenkaisiin tottuneen siirtyä kitkarenkaiden käyttäjäksi. Ottamatta kantaa näiden rengastyyppien eroihin tai soveltuvuuksiin milloin minkälaisiinkin talvikeleihin, niin tämä talvi oli etelässä kitkarengastalvi.

Hakkapeliitta 8 onnistui kuitenkin omasta, helposta roolistaan mallikkaasti. Rengas ei tuntunut liian liukkaalta asvalttipinnalla leveämpänäkään (235/40R18) ja oli ensimmäisenä talvenaan myös odotetusti pehmeä. Ainoastaan kevyt rapina ajoittain muistutti, että alla toimii nastarengas. Kilometrejä renkaille kertyi selkeästi alle 10´000, eikä rengas kokenut nastan menetyksiä saati näkyvää kulumaa - renkailla voi huoletta aloittaa seuraavan talven, todennäköisesti jopa kolmannen.
 

(Kasi edelleen iskukykyisenä talven jälkeen.)


 

Onko Hakkapeliitta 8 suosituksen arvoinen?

Oman kokemukseni mukaan Nokian Renkaiden suurin harppaus tapahtui siirryttäessä Vitosista Seiskoihin. Nastat pysyivät selkeästi paremmin kiinni, rengas ei tuntunut liukkaalta kovalla pinnalla ja ajomelu tuntui vähentyneen. Menneen talven vertailu kolmella rengasmallilla (Hakkapeliitta 5, 7 ja 8 ) osoitti väitteen paikkansa pitävyyden. Mielestäni tällä hetkellä nastarenkaissa, joista omaan talvirenkaiden osalta kokemusta, Nokian Renkaat ovat selkeästi järkevin valinta. Ilman merkittävää hintaeroa kilpailijoiden nastarenkaisiin, en näe yhtäkään syytä vaihtaa merkkiä.

Kasien osalta siltikään en osaa nähdä talven jäljiltä eroa Seiskoihin. Molemmat ovat loistavia nastarenkaita ja täyttävät niihin kohdistuvat odotukset. Maininnan arvoista lienee, että vähälumisen talven johdosta viime talven puolessa välissä ammattikäyttöön hankitut Seiskat toimivat läpi talven, vaikka talven loppuvaiheessa oli tiedossa, että mikäli takatalvi sattuisi yllättämään, niin renkaat olisi vaihdettava. Kilometrejä tälle rengassetille kertyi kuitenkin saman verran kuin yksityiskäytössä kertyy pyöreästi seitsemässä vuodessa (!).

Ehkä ensi talvi antaa paperilla paremmile Kaseille uuden mahdollisuuden näyttää eronsa Seiskoihin, mutta tämä talvi ei tätä mahdollisuutta suonut.

 
 
 

comments powered by Disqus