Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki
Uusimmat blogijulkaisut

Loppu lipsumiselle

Ostamani auton alla oli siis reilun vuoden vanhat, vähän ajetut, testeissä hyvin menestyneet kitkarenkaat. Periaatteessa lajinsa edustajiksi vallan mainiot. Tähän on/off-talveen ne sopivat kuitenkin mielestäni huonosti. Etenkin kun joudun usein lähtemään reissuun, oli keli mikä tahansa. Ja nythän keli onkin vaihdellut tavallista enemmän, yleensä sinne liukkaampaan. Yöpakkaset ja kuuraliukkaus ovat olleet normaalia, siinä missä päivällä märät tietkin. Lisäksi keli vaihtelee paljon jo parin tunnin ajomatkan aikana, joka lisää epävarmuuden tunnetta, jos renkaan pitoon ei voi luottaa joka hetkellä.

Nyt kun takana on niin sulaa, märkää, loskaa, lunta kuin jäätäkin, on helppo todeta, että vaihto nastoihin oli oikea ratkaisu. Jäällä ero on luonnollisesti dramaattisin. Noin 1 600 kiloinen auto lipsuu herkästi, jos jääpitoa ei ole, ja kuskin olo tuntuu matkustajana olemiselta. Kadunkulmat ja jyrkät mutkat pitää mennä kahtakymppiä, jollei halua antaa mennä kylki edellä, ennen kuin ajonvakautus yrittää tarrata kiinni.

Kiiltäväksi pakkautuneella lumella tilanne on sama, ja vasta pehmeässä lumessa sekä loskassa tilanne tasaantuu kitkoillekin kelvoksi. Mutta se vaarallisin keli on kuitenkin juuri tuo liukas: harvoinhan sitä uutisoidaan loskan aiheuttamia kolareitakaan.

Sulalla ja vesimärällä tiellä nastoista ei ole enää hyötyä. Mutta enpä minä huomaa niistä oleellista haittaakaan. Ja talvinopeuksilla hyvän nastarenkaan ajo-ominaisuuksissa ei kyllä enää huomaa eroa kitkarenkaaseen.

Suurimmaksi syyksi kitkarenkaiden valinnalle esitetäänkin usein rengasmelua. Uskallan kuitenkin väittää, että tuo perustuu vanhaan käsitykseen, eivätkä nuo autoilijat ole koskaan ajaneet samanlaista autoa myös Hakkapeliitan kaseilla. Niissä nastaääni ei ole perinteistä ulinaa, vaan ennemmin vaimeaa hurinaa. Itse asiassa huono asfalttipinta (jota Suomessa on enemmän kuin tarpeeksi) kuulostaa kitkoilla pahemmalta kuin nastoilla, ne kun tuntuvat välittävän jokaisen tieäänen autoon asti. Toisaalta jos auton harmina on voimakas rengasmelu, ei kitkarengaskaan sitä melua pysty poistamaan. Lisäksi nastathan hiljenevät kun pinta ei ole paljas: sekin ääni siis katoaa, kun keli muuttuu talvikseksi.

Teiden kulumisen suhteenkin ovat uudet nastat iso parannus muinaiseen aikaan nähden. Lisäksi tässä kohtaa on pakko kysyä, kumpi on tärkeämpää: liikenneturvallisuus vai tien kuluminen?

Polttoaineen kulutuksen suhteen on vaikea sanoa mitään. Kun kulutus tien päällä vaihtelee nytkin 4,5 ja 5,5 litran välillä ajonopeuden mukaan, on siitä enää vaikea huomata eroja.

Ja kyllä. Olen vannoutunut nastarenkaiden kannattaja, kunhan niiden kyljessä lukee Hakkapeliitta 8. Saatan muuttaa mieltäni, kun pääsen testaamaan tulevat uudet ysit, jotka saattavat olla vieläkin paremmat nastarenkaat. Mutta sen verran montaa eri merkkistä muuta talvirengasta olen viime vuosien aikana koeajoautoissa ajanut, että kerrankin on helppo olla samaa mieltä autolehtien rengastestien kanssa.

Toisaalta kitkarenkaat eivät minulle sovi. Ehkä tilanne olisi toinen, jos auto olisi nelivetoinen, ja asuisin muualla kuin täällä alati vaihtuvien kelien kulmalla Suomea. Mutta täällä ovat tiet ja kadut näyttäneet etenkin tänä talvena hyvin usein kuvan mukaisilta, ainakin aamulla.

Tutustu Nokian Hakkapeliitta 8 -nastarenkaisiin tästä: https://www.nokianrenkaat.fi/talvirenkaat/nokian-hakkapeliitta-8/

comments powered by Disqus