Kirjoittaja Pasi Aittokumpu
Uusimmat blogijulkaisut

Lisäonnettomuuksien välttäminen tärkeää!

Olin viime viikonloppuna kaveriporukalla liikkeellä Tampereen keskustassa ja pakkasta oli ilmassa ja lunta maassa. Ilmeisesti kaikissa autoissa ei ollut Hakkapeliitta 7 -nastarenkaita (en tosin tarkistanut, johtuiki asia tästä). Kuitenkin eräs Citymaasturilla letkassa oleva auto pysähtyi voimakkaasti jarruttaen, jotta hän ei ajaisi edellä ajavan perään. Näin ollen takana pienemmällä autolla ajanut henkilö ajoi tuon edellä menneen auton perään, koska turvaväliä ei ollut riittävästi keliin suhteutettuna.

Olin itse siis tällä kertaa vain sivusta seuraajana ja silminnäkijänä ollessani jalankulkijana ko. tilanteessa (kaikki tapahtui lauantaina 1.12.2012 Tampereella Hämeenkadulla) - onneksi selvittiin tällä kertaa pelkillä peltivaurioilla ja peltiähän saa rahalla ja sitä vasten on vakuutukset.

Asiasta tarkemmin:

Olimme siis tapahtumahetkellä kadun toisella puolella (Sokoksen kulmilla), mutta koska kukaan lähempänä ollut tienkäyttäjä ja ohikulkija ei "kiireiltään" tai muusta syystä mennyt tiedustelemaan asianosaisten henkilöiden vointia ja tarkastamaan tilannetta (josta moitteet heille), niin lähdimme siis kaverini kanssa siirtymään kadun toiselta puolelta tapahtumapaikalle. Pyrimme noudattamaan erityistä varovaisuutta vallitsevassa tilanteessa, jotta emme itse jäisi lujaa ohi ajavien autojen alle.

Onneksi tässä tilanteessa ei sattunut henkilövahinkoja ja koska menimme heti tien toiselta puolelta paikalle ja ohjasimme vilkasta liikennettä, kunnes saatiin autot sivuun tukkimasta tietä. Näin vältyttiin tehokkaasti lisävahingoilta ja saatiin liikenne sujumaan. Saimme siis tilanteen pienillä toimillamme sellaiselle tasolle, että myöhemmin paikalle tulleet poliisit saivat ottaa ohjat käsiinsä ja hoitaa asian loppuun.

Asian yhteydessä tein mm. seuraavanlaisia yleisiä havaintoja:
  1. Shokissa oleva henkilö ei ota huomioon sitä, että seisoo vilkkaasti liikennöidyllä kadulla ja puhuu puhelimeen autonsa vieressä, mikä se ei ole lainkaan turvallista, joten häntä kannattaa neuvoa lyhyesti ja yksinkertaisesti (pistä takki kiinni, täällä on kylmä ja sinun kannattaa siirtyä tuohon tienviereen puhumaan siihen puhelimeen, jotta et jää ohi ajavien autojen alle).
  2. Lisäonnettomuuksien välttämiseksi liikenteenohjauksen järjestäminen muille kanssa-autoilijoille on ensiarvoisen tärkeää! Ja autoilijat huomatkaa, että jos ohitatte onnettomuuspaikan, niin se tulee tehdä erityistä varovaisuutta noudattaen.
  3. Muistiinpanovälineet ovat tärkeitä autossa mukana, jotta voi ottaa yhteystietoja ylös vastaavissa tapauksissa.

Yhteenvetona:

Turvallisia kilometrejä siis kaikille edelleen ja kiitos Hämeenkadulla tuolloin liikkuneille autoilijoille, kun varoitte kaikkia tilanteessa olleita (autoja ja henkilöitä) ja saatiin näin yhdessä tuumin asia sujumaan pikaisesti ja tilanne selvitettyä kunnialla.

Muistakaa nyt ihmiset pysähtyä edes ja huikata tarvitaanko apua ja jos tarvitaan, niin tarttukaa toimeen! Miettikää asiaa siten, että miten haluaisitte toimittavan, jos kyseessä olisitte te itse tai esimerkiksi joku perheenjäsenistänne - itse ainakin toivoisin jonkun viitsivän pysähtyä edes sen verran, että kysyisi onko kaikki hyvin ja tarvitaanko tässä apua, vaikka ei muuten osaisikaan toimia tilanteessa "oikein".

comments powered by Disqus