Uusimmat blogijulkaisut

Lapin talvi pitää otteensa.

Ensimmäisiä renkaanvaihtojuttuja saa jo lueskella tästäkin blogista. Lapin tieolosuhteista voi kertoa huhtikuun alkupäivien väliaikatietona, että voihan kesärenkaiden kuntoa tarkastella, mutta niiden vaihtaminen täällä ei ole ajankohtaista. Eikäpä oikeastaan olisi ajankohta oikea myöskään talvinopeusrajoitusten poistamisesta, joka uutisen mukaan tapahtuu tulevalla viikolla alkuviikosta Lapissakin, eli 9.-10.4.2019.

Olen näitä ajankohtia kritisoinut joskus aikaisemminkin. Tämä menettely päivämääräsidonnaisuudesta tuo mieleen tuon itänaapurin historiassa olleet viisivuotissuunnitelmat, joita toteutettiin kalenterin mukaan. Vaikka maa olisi ollut vielä jäässä, niin peruna istutettiin maahan, kun suunnitelmassa niin käskettiin. Suomen touhut näissä tieliikenneasioissa ovat vähän samalla tasolla.

Tietenkin ymmärrän, että talvinopeusrajoitusten poistaminen ei suurimman osan tienkäyttäjistä kohdalla sitä tarkoita, etteikö nopeuksia sovitettaisi keliolosuhteisiin, mutta siltikään en asiaa oikein ymmärrä. Suomi on pitkä maa. Ja aina on maanteillä liikkeellä niitä, jotka huomioivat vain liikennemerkkien osoittamat nopeudet.

Väitteeni tueksi on helppo laittaa parin päivän sisällä otettuja valokuvia tieolosuhteista Etelä-Lapissa, mihin Sallan seutu lasketaan. Ja näiltä korkeuksilta pohjoiseen päin siirryttäessä pysyy tilanne ihan varmasti yhtä talvisena. On lunta ja on pakkasta, eli ei kesä, eikä oikeastaan vielä kunnon kevätkään. Yölämpötilat kun huitelevat miinuksella parikymmentä astetta, niin teiden pinnat jos iltapäivisin ovat märät ja sulat, niin iltayöstä lähtien seuraavaan puoleen päivään samat paikat ovat paikasta riipuen kunnolla jäässä. Yhdeltä kilometriltä löytyy vaikka minkälaista olosuhdetta.

Kemijärvi-Salla maantie 4.4.2018.
Naruskantien alkupää etelärinteen puolelta...
Ja sama Naruskantie pari kilometriä pohjoisempana pohjoisen puolella...

Kesärenkaalla ja kesänopeuksilla ei näissä olosuhteissa käyttöä vielä ole. Oman autoni Hakka R3 kitkat ovat sen sijaan omimmillaan kuvien olosuhteissa. Ei haittaa, vaikka olosuhde paikasta riippuen muuttuu päinvastaiseksi lyhyellä matkalla. Kaikki kelit tuntuvat tälle kitkarenkaalle sopivan. Ja sulalla ajaessa tulee taas muistutus kitkojen äänettömyydestä, eli siinä ollaan samalla viivalla kesärenkaiden kanssa.

Lunta on rahtusen vaille metri tällä hetkellä kotipihan lumimittarissa. Nämä valkoiset hanget vaativat sulaakseen jos ei muuta, niin ainakin lämmintä. Kesäolosuhde on vielä kaukana viikkojen päässä. Ja väliin ennen kesää tulee vielä kelirikko, joka kovista talvipakkasista johtuen saattaa muodostua kaikilla teillä tosi pahaksi. Kelirikon alla puutavaramiehet kuljettavat puuta pois metsistä vuorokaudet ympäri. Painorajoitusten tiedetään olevan lähiaikoina tulossa ainakin sorapintaisille teille.

Jos vaihtelette siellä etelämpänä kesärenkaita autoihinne, niin ainakin Lappiin suunnatessanne on syytä vaihtaa talvirattaat alle. Näin se pitkässä Suomenmaassa menee...

comments powered by Disqus