Kirjoittaja Jukka Leikas
Uusimmat blogijulkaisut Hakkaksituntumaa Subaru Foresterilla.

Laitetaan peräkärry perään - miten kulutus reagoi?

Viikonloppu meni Eino myrskyn silmässä. Sähköt katkeilivat sunnuntaina aluksi pitkiä aikoja ja myöhään iltapäivällä alkaen tiheästi lyhyitä aikoja. Mietin tiukasti olisiko syytä ottaa moottorisaha takakonttiin kotimatkalle. Tyydyin silti kirveeseen varatyökaluna.

Joulu on sen verran lähellä, että otin peräkärryn mukaan paluumatkalle pikkujoulukuusilla ja havuilla varustettuna. Oli näin suunniteltu.

Paluumatka Kangasniemi - Joutsa - Heinola - Helsinki - Turku sujui täyden kuun loisteessa kuivalla kelillä. Lämpötila oli alkumatkasta +2 ja loppupäässä tien pinnassa oli -4 astetta. Matkaa kertyi 400 km (siis vain 20 km menomatkaa pitempi), keskinopeus 80km/h ja kulutus 9,2 l/100 km. Matka ja nopeus olivat siis täysin verrannollisia menomatkan kanssa toisiinsa. Ainoat erot olivat peräkärry ja mennessä sateinen keli verrattuna tulomatkan kuivaan ja kylmempään keliin. Keskikulutuksen ero oli +1,5 l/100km, eli pensaa kului 6 litraa enemmän - tai vajaan 10 euron edestä.

Mielestäni kulutusero on paljon siihen nähden, mitä aikaisemmin ero on ollut. Toisaalta 9,2 l/100km on suuruusluokkana sama mitä auto normaalisti syö.

Peräkärryn rengaspaineita en tullut katsoneeksi.

comments powered by Disqus