Kväve i bildäck, varför?

Nu påstås det också att vi kan rädda världen genom att fylla våra däck med kvävgas, nitrogen, torr luft. En av mina bekanta berättade att det kostade 20 € i Fredrikshamn. Matti hoppas få underhållsfria hjul samt en kännbar minskning av bränslekostnaderna. Så jag beslöt att fråga upp saken på Vianor här i Kotka:

Bild: Kvävgasgeneratorn i Fredrikshamn

(

1

).

Varför fylls ringar med kvävgas?

Kvävefyllning marknadsförs som en ”miljömedveten åtgärd”. Det påstås också att däcken slits långsammare och bränsleförbrukningen minskar.

(

2

).

Stämmer detta?

Däcken slits snabbare och bränsleförbrukningen ökar ifall däcktrycket är felaktigt. Den bästa metoden att undvika detta är att kontrollera lufttrycket regelbundet. Minst en gång per månad, eller vid t. ex kraftig temperaturförändring, +-10 grader.

(

3

).

Rostar fälgen långsammare om man använder kvävgas?

Rost förorsakas i allmänhet av andra faktorer. Undvik att skada ytan på fälgarna så hålls de i gott skick.

(

4

).

Hålls kvävgas bättre kvar i däcket jämfört med syre?

 Nej! Den främsta orsaken till läckage är en skadad ventil eller skadad fälg. Stöter man t. ex fälgen mot trotoarkanten vid parkerin kan det uppstå skador som förorsakar läckage. I sådana fall läcker också nitrogenet ut från däcket.

(

5

).

Luften innehåller också vatten. Kan däcket explodera vid uppvärmning?

I Finland kör vi med så låga hastigheter att det finns ingen risk för sådant.

(

6

).

Varför finns det så många exploderade däck invid vägkanterna?

De har inte exploderat, utan har helt enkelt gått sönder. Det här beror på att många tunga fordon kör med regummerade däck för att minska på kostnaderna. Alla företagare kontrollerar inte kvaliten på däckstommen innan ny slitageyta monteras. Detta kan leda till att däcket kollapsar senare under körning. En ny yta förlänger alltså inte livslängden på däcket. Det bästa för trafiksäkerheten är att köpa nya.

(

7

).

Vad säger du om jag i alla fall vill fylla våra däck med kvävgas, är det dumt?

Nej, det är det inte! Men du bör hålla i minnet att kvävegeneratorer är inte så vanliga här i Finland. Ifall det uppstår ett akut behov av att fylla på, så görs det i alla fall med komprimerad luft. Det kommer att ta sin tid innan företagarna blir villiga att investera i en sådan utrustning.

Vad lärde jag mig

av detta? Att ta väl hand om mina däck och fälgar. Att kontrollera trycket regelbundet. Det kostar inget annat än ”mödan”.

Sama suomeksi "Typpeä juttu"

 (klikkaa linkkiä).

 

 

comments powered by Disqus