Kirjoittaja Arto Sievinen
Auto: Mercedes-Benz E-Coupe
Renkaat: Hakkapeliitta 8
Sijainti: Helsinki
Uusimmat blogijulkaisut

Kun Pariisi tuli Helsinkiin

Helmikuu lähenee loppuaan ja pitäisi olla viime vuosien perusteella aika, jolloin toteamus

"Kiva kun on lunta"

saa parhaimmillaankn vain väkinäisen hymynkareen kasvoille. Tällä hetkellä tuo puistoissa ja metsissä majaileva lumi sekä sen liikkeelle saamat kaupungin suolauskalustot toimivat lähinnä koomisena esimerkkinä skandinaavisesta turvallisuushakuisuudesta.

Normaalista ajasta

kieli myös varsin kevyt talvi Helsingissä sekä Ruotsin paremmuus jääkiekossa. Sotshin olympialaisissa mahdollliseen lumentarpeeseen oli turvauduttu suomalaisen Snow Securen apuun, itse päädyin muuttoni yhteydessä Tikkurilan Lumeen. Kertoman mukaan Sotshissa on maksettu kova hinta kisoista, mutta vaikea on itsenikään tunnustaa sijoitukseni onnistuneisuutta lumen hankinnassa.

 

(Tämän hetken lumenvalkoisin paikka Helsingissä.)


 

Kolmen viikkoa on ehtinyt kulua edellisestä kirjoituksestani, mutta liikkumiseen liittyviltä haasteilta on pääosin selvitty. Runsaslumiset talvet Helsingissä ovat kuin muisto vain ja liikenteelliset haasteet ovat muuttaneet muotoaan lähinnä henkisiksi.

Ajoittain mieleeni hälvähtää kohtaus nuoruusvuosinani ilmestyneestä elokuvasta Falling Down (Rankka Päivä), jossa Michael Douglas:in näyttelemä William Foster kokee liikenteen kautta erilaisen herätyksen lähtien toteuttamaan itseään vähemmän mairittelevalla tavalla. Helsingin eurooppalaistuminen ja hakeminen vaikutteita Pariisista liikenteen ja erityisesti pysäköimisen osalta on yksi aiheeseen liittyvä esimerkki, joka saa omankin pulssin ajoittain liikunnan harrastamiseen verrattavalle tasolle.
 

(Kanssapysäköijät jaksavat aina yllättää.)


 

Pariisia tuntuu muutenkin olevan ilmassa. Helmikuussa vain muutaman kerran on satanut lunta ja molemmat kerrat ovat olleet sitä luokkaa, että lähinnä suurin harmistus liittyy auton ulkopinnan likaantumiseen. Tässä vaiheessa talvea on pakko tunnustaa, että on hyvin vaikea uskoa talven saapuvan.
 

(Vain irtohiekasta voisi veikata vuodenajan tästä kuvasta.)


 

Hakkapeliitta Kasit rullaavat kivasti alla, mutta paljas asfaltti saa takaraivoon välittymään viestin kaasun lisäämisestä, joka taas aiheuttaa kuulopuolella ikävän vastareaktion nastojen välittämästä vastalauseesta. Seiskat ovat pyörineet ammattikäytössä jatkuvasti alla ja pakko myöntää, että niiden juuri saavuttama vuoden ikä on melkoinen rajapyykki, jollaista ei ole viime talvina nastarenkaiden kanssa tullut vastaan.

Suuri kysymys renkaiden osalta onkin, että vaihtuvatko oletettavasti edullisempiin uusiin Seiskoihin vai uusiin uutuusmalli Kaseihin. Tällä hetkellä en osaa vetää eroa näiden renkaiden välille.

comments powered by Disqus