Kirjoittaja Ukka Santala
Uusimmat blogijulkaisut

Kuin sukkasillaan menee Hakka R3 maantiellä.

Ajokokemukset itselläni rajoittuvat noin viiteensataan kilometriin uutukaisilla Nokian Hakka R3 renkailla Lexukseni alla. Liukkaan kelin kokemuksia ei noista kilometreistä toistaiseksi ole kuin satunnaisilta kuuraisilta asfalttipätkiltä Naruskan ja Sallan kirkonkylän välillä.

Renkaiden äänettömyys on huomionarvoinen seikka. Varsinkin suhteellisen tasaiseksi liipatulla ja nyt jäisenä pari päivää olleella lanauksen jälkeisellä soratiellä ei auton sisälle kuulu renkaista kuin vaimeaa suhinaa. Edes irtosoraa eivät RKolmoset tunnu lennättävän, vaikka soraa paikoin tiellämme on irrallaan.

Asentelin joutessani pikku pakkaspäivän ratoksi Lexukseeni lisäkaukovalot. Ne ovat meidän poropitoisilla väylillämme ensiarvoisen tärkeät. Poroilla on tätänykyä lähes kaikilla kaulassaan heijastinpannat. Mitä kauempaa saa maantiellä porosta havainnon, sitä varmemmin pystyy porokolarin välttämään. Onhan meillä porojen lisäksi tietenkin hirvet, jotka näin hirvenpyynnin aikana saattavat juoksennella muinakin aikoina kuin hämärissä tiealueella. Niidenkin havaitseminen on vielä poronkin havaitsemista tärkeämpää.

Täytyy vielä ehtoopuolella pimeän tultua käydä maantiellä tekemässä viimeiset suuntaukset ja loppukiristykset lisävaloille, niin sittenpä on talventulon valmius kohdillaan. Ledvaloista ei lisävalojen muodossa kokemusta olekaan, mutta pojallani on samanlaiset omassa Lexuksessaan, joten luotin hänen arviointikykyynsä ja suositukseensa lisävaloja hankkiessani.

Koekäyttö asennuksen jälkeen.
Tuennatkin pitää soratien asukkaalla olla jämerät.

Polttoainetaloudesta uusilla renkailla voi olla otannan pienuuden vuoksi aikaista puhua, mutta ennakkotietona kuitenkin näen 1200 kilomerin ajon jälkeen R3 renkailla autoni keskikulutuksen olevan 7,5 litraa sadalla kilometrillä. Se on tähän tietoon rapian puoli litraa sadalle kilometrille vähemmän kuin halpiskitkoilla. Lukemaa en osaa kovin suurena pitää, kun autolla on omapainoa yli kahden tonnin. Ei siis huono alku, mutta kulutus täsmentyy, kunhan kilometrejä kertyy.

Eipä tässä varmaankaan kannata kuin rauhassa odotella, että päästään liukkaille testailemaan. Ja se ei vanhojen merkkien perusteella kovin kaukana olla voi, koska nytkin on pari vuorokautta ollut Naruskalla yötäpäivää pakkasella. Kuuraiset puut sen pihapiirissämme ja kaikkialla muuallakin todistavat.

Lisävalot suuntausta odottelemassa.
Kuurainen pihapiiri Naruskalla.

Talvirattaat alle pikapuoliin kaikkialla Suomessa!

comments powered by Disqus