Kirjoittaja Ukka Santala
Uusimmat blogijulkaisut

Kolmen auton testipäivä Hakka Blue SUV renkailla.

Sattuipa rapia viikko sitten Ukalle sopiva päivä, kun sai kokeilla saman päivän aikana kolmea eri SUV-luokan autoa, joissa kaikissa, ei mikään yllätys, Nokian Hakka Blue SUV renkaat. Yksi vertailuauto oli tietenkin oma autoni Lexus, yksi oli asiakkaan Mercedes Benz maasturi ja kolmas oli Lexuksen 400 -sarjan hybridi. Kaikilla mainituilla autoilla kertyi kokemuskilometrejä rapiasta sadasta kolmeensataan kilometriin. Ja soratiekokemustakin noista kahdella, eli omallani ja Mersulla.

Mersun maasturin siirsin asiakkaidemme toiveiden mukaisesti Naruskalta Tulppion kairaan odottelemaan heidän patikkaretkensä päätepisteeseen. Kävelyretki alkoi Tuorevuoneloseljästä Naruskalta jalan. Naruskantietä 15 kilometriä soralla, sitten Savukoskelle asfalttia ja sieltä edelleen sekä asfalttia että soraa Tulppioon. Ajokilometrejä noin 150 ja Tuorevuoneloselkään viennistä lisäksi aiempana päivänä 80 kilometriä. Ihan sopiva kilometrimäärä ajotuntuman arvioimiseen.

Mersu noilla renkailla oli ihan nautittava ajokokemus. Vähänlaisesti ajettu maasturi kulki sekä soralla että päällystyllä tiellä pehmeästi kuin kissa, eikä Savukosken ja Tulppion välisellä soratieosuudellakaan ollut mitään vetelyjä, eikä huomautettavaa, vaikka tie oli kovan sateen vuoksi paikoin märkä, eikä routapaikoistakaan ollut puutetta. Harvoja vastaantulijoita joutui soraosuudella väistelemään pehmeälle tien laitaosalle, kuten näillä Lapin kapeilla teillä usein joutuu tekemään, mutta sekä renkaat että auto toimivat niissäkin tilanteissa hyvin. Sinne Tulppion Majojen lähipetäjikköön päästiin suunnitellusti, joten Mersu jäi sinne pariksi päiväksi omistajaansa ja hänen kaveriaan odottamaan.

Mersu jäi UKK-reitin mäntykankaalle omistajaansa odottamaan Tulppioon.

Tulppiosta siirryin vaimoni sinne ajaman oman Lexukseni kuljettajaksi. Ajotuntumasta tuli vaimoni kanssa keskustelua lähinnä siksi, että kevyttä kenttämotkotusta häneltä sain kuulla Lexuksen ohjauksen ajoittaisesta vetelemisestä sekä soralla että asfaltilla. Vika ohjauksessa oli tiedossani itselläkin, mutta asia saataisiin korjattua vasta seuravaana päivänä Torniossa, mihin oli aika tilattuna Lapin Kumin sikäläiseen liikkeeseen nelipyöräsuuntaukseen. Sitä ei ollut mahdollisuutta teettää siinä vaiheessa, kun muutamaa päivää aikaisemmin Lexukseni sai uudet Hakka Bluet Rovaniemeltä Lapin Kumin asentamana ja tasapainottamina, mutta vaihdon tein Naruskalla itse. Nelipyöräsuuntauksesta kerron tarkemmin seuraavassa jutussani, koska itsekin opin siinä uusia asioita, kuten maallikon ammatti-ihmisen opastamana kuuluukin...

Lexukseni ajomatkalla Tulppiosta Kemijärvelle hakemaan sieltä Kalotin Korjaamolla huollossa ja etupyörän laakeriremontissa ollutta poikani Lexus RX400 hybridiä satoi, eikä ihan vähää tihkusadetta, vaan Pelkosenniemen ja Kemijärven Tapionniemen välin ajoimme tosi kovassa kaatosateessa. Vesilätäköitä oli monin paikoin, eikä paikoin ollut puutetta syvistä kulumisurista, jotka sellaisella sateella olivat tietenkin vettä täynnä. Siinäpä ne uusilla Hakka Blue SUV -renkailla saatiin oikeat testiolosuhteet sadekelistä ja sen mukanaan tuomista ongelmista, jos alla olisivat kuluneet renkaat. Onneksi ei ollut. Ei tietoakaan mistään vesiliirtoon edes pyrkimisestä. Uusi rengas täydellä kulutuspinnalla on uusi, se tuli todistettua. Ja tosipuheessa en ole vesiliirroista kokemuksia saanut, vaikka olen ajanut yhdet Hakka Bluet Lexuksellani jo aikaisemmin lähelle vaihtomerkkejä.

Oman Lexukseni Hakka Blue SUV renkaat parintuhannen kilometrin jälkeen, eli uudenveroisina.

Ja Kalotin Korjaamon pihalta Kemijärveltä jatkui matka kolmannen auton ratissa. Poikamme Kallen autoon oli vaihdettu rikkoontunut etupyörän laakeri, jonka ääntäminen ehti tulemaan tutuksi jo minullekin, kun olen tällä Hybridi Lexuksella ajellut lukuisia kertoja. Nyt kaarteissa aiemmin kuulunut laakerin ääntäminen oli poissa, eli poikani tänä keväänä autoonsa ostamat Hakka Blue SUV -renkaat alla taittui matka Rovaniemen Tapionniemeen rapian sadan kilometrin etäisyydelle kevyen äänettömästi. Tämä auto on omaani verrattuna muutaman sata kiloa omapainoltaan raskaampi, mutta renkaat toimivat mielestäni täydellisesti, vaikka asfalttipinta ei kaikin paikoin ihan priimakunnossa olekaan, kuten ei muuallakaan Suomessa. Vakaata ja pehmoisen äänetöntä oli meno jopa siinä määrin, että isäukon ajatukset lipsuivat jo omankin Lexuksen vaihtamisesta tuoreempaan, eli ehkä juuri tuohon 400 -sarjaan, jonka hintalaatusuhde on kätettynäkin hyvä. Kalle on ollut tyytyväinen sekä autoonsa että sen uusiin kesärenkaisiin.

Viimeinen etappi olikin siirtyminen Tapionniemestä illaksi Keminmaan Ilmolaan tyttären luokse yöpymään. Oma auto taas tälle rapian sadan kilometrin asfalttipätkälle. Ohjauksen epätäsmällisyys häiritsi selvästi, kun oli saman päivän aikana tullut ajettua kahta ohjaus kunnossa olevaa SUV-autoa. Nelipyöräsuuntaus oli kuitenkin vuorossa jo seuraavana päivänä, eli ongelman toivottiin operaatiossa poistuvan. Suosittelin muuten nelipyöräsuuntausta pojallenikin, joka aikoi sen käydä teettämässä laserpenkissä Rovaniemellä. Alle sadalla €urolla saa varmistettua sen, ettei pyörien virheasentoja autossa ole. Uusia renkaita ei kannata riskeerata, eikä varsinkaan antaa niiden kulua epätasaisesti, kuten itselleni aiemmin jo kerran huolimattomuuttani päästin tapahtumaan, kuten olen kertonut.

Loppuarvionani voin päivän ajokokemuksistani hyvillä mielin lyhyesti tiivistää, että Nokian Hakka Blue SUV renkailla saa auton ajo-ominaisuuksille varmaa vastinetta ja turvallisia kilometrejä...

Tutustu Nokian Hakka Blue SUV renkaisiin tästä: https://www.nokianrenkaat.fi/kesarenkaat/nokian-hakka-blue-suv/

comments powered by Disqus