Kirjoittaja Julius Sutinen
Renkaat: Nokian Hakkapeliitta R2
Uusimmat blogijulkaisut

Kolmas talvi takana kitkarenkailla

Pitkäaikaisena ”nastakuskina” siirryin siis kitkarenkaisiin tämän Nokian renkaiden suoman mahdollisuuden myötä ja nyt takana on kolme talvea kitkarenkailla.

Renkaat ovat vielä autossa alla, mutta talvi on takana. Tässä yksi kitkarenkaiden hyvä puoli: voi laittaa ajoissa alle ja voi pitää pitkään autossa alla, eikä saa sakkoja, ei menetä hermoja kovaan meluun tai ei suotta kuluta teitä ja nostata katupölyä ilmaan.

Kolmannen talven jälkeen olen yhä samaa mieltä: kitkarenkaat sopivat erinomaisesti ainakin minun ajoon ja olen ennen ”nastarengasmiehenä” ollut turhan skeptinen kitkarenkaita kohtaan. Tänä talvena suurin osa ajosta tapahtui kuivalla tai märällä asvalttipinnalla. Jonkun verran oli lumista tienpintaa ja ehdottomasti vähiten jäistä tienpintaa.

Pahimmat liukkaudet koettiin tammikuun kovien pakkasten aikaan, kun kävimme Helsingin keskustassa. Mukulakiviosuudet olivat todella liukkaita. Näin jo tienpinnasta, että nyt on liukasta, ja kun edellä menneet autot liukastelivat mutkissa, osasin itse ajaa varovaisesti perässä. Olipa joku päätynyt jopa tolpan kanssa törmäyskurssille pitkän suoran päässä olleessa mutkassa, jäljistä päättelin.

Tuon talven liukkaimman päivän aikana edessäni ajaneet ”nastarengasautot” liukasteli mutkissa ja liikennevaloissa kuin meidänkin ”kitkarengasauto”. Vaikutti siltä, että jäätyneellä mukulakivellä pito oli yhtä huono, oli sitten alla kitkat tai nastat.

Silloin kuin koimme "pahimman talvipäivän", kun lunta satoi paljon ja tuuli, oli ajaminen yhtä leikkiä, kun tienpinnat olivat vain lumiset ja alla hyvät renkaat ja nelivetoauto.

Tänä talvena kilometrejä näyttää tulevan vähemmän kuin edellisinä talvina - nyt on tankattu kuusi kertaa talvirenkaiden ollessa alla.

Yhteenvetona kolmesta talvesta: kitkarenkailla pito on riittävä huonoissakin olosuhteissa, kunhan vain muistaa olla valppaana ratin takana. Loskakelissä, kuivalla asvaltilla ja märällä asvaltilla renkaat toimii siinä missä nastarengaskin. Pidän erityisesti todella meluttomasta ajosta ja alhaisesta kulutuksesta. Koen myös olevani hyvällä asialla, sillä en nastarenkaiden tapaan kuluta tienpintoja ja aiheuta näin lisäkuluja julkistaloudelle ja ilmanlaadun heikkenemistä kaupunkialueilla.

Ainoana miinuksena sanoisin etäisen ja huojuvan ohjaustunnon sekä heikon sivuttaispidon etenkin märällä asvaltilla. Kesärenkailla auto on tarkka ja jämäkkä ajettava, kuin mikroauto. Kitkarenkailla autoilu muuttuu ”ohjailuksi”, hieman japanilaistyyliseksi epämääräiseksi ja kaukaiseksi, anteeksi vain.

Tutustu Nokian Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaisiin tästä: https://www.nokianrenkaat.fi/talvirenkaat/nokian-hakkapeliitta-r2/

comments powered by Disqus