Kirjoittaja Ukka Santala

Kolmannelle talvelle Hakkakaseilla.

Talvisemmatko olosuhteet vai mistä lähtisi pohtimaan syytä, että vaikka kilometrejä talvellakin tulee meidän emännän Subaruun paljonlaisesti, niin Hakkakasit ovat edelleen lähes uutta vastaavassa kunnossa. Tarkkoja kilometrimääriä ei ole tullut laiteltua ylös, mutta mamman Subaru Foresteriin on kolmessa vuodessa auton meidän huushollissa ollessa palveluksessa kertynyt 70000 kilometriä. Niistä rapia puolet voidaan Lapin pitkistä talviajoista johtuen laskea talvikilometreiksi.

Kaikkien neljän Hakkakasin kulutuspintamittareissa on vielä näkösällä 8 mm:n merkit. Myös nastat ovat kaikki pysyneet paikoillaan, eikä niidenkään kunnossa mitään hälyttävää ole näkösällä. Lujaa tavaraa siten ovat renkaat, ei muuta voi todeta.

Lähes täydet millit...

Olipa kerrankin renkaanvaihdon ajoitus kelien kanssa kiireettömästi kohdallaan. Emännällä vapaa viikonloppu opistopiireiltään, lauantaiaamuna pakkasta 8 astetta kotisääaseman mittarissa, kirkas tuuleton aurinkopaiste. Talvilinnut ja viimeiset kesälintuset ovat ahkerina jo lintulaudalla tarkkailemassa, kun rauhalliseen tahtiin vaihtelin kesärattaat talvirattaisiin. Talvirenkaat vanteineen olivat painepesurin jäljiltä keväältä puhtaat, eikä niiden rengaspaineille tarvinnut tehdä tarkistusta enempää ennen alle vaihtamista, joten kaikki on kunnossa.

Valmiina siirtymään Subarun alle.

Joskus on renkaanvaihdossa saanut selkänsä viurautettua kipeäksi pultteja vääntäissä, mutta kolmeen vuoteen paineilmalla toimivan pulttikoneen hankkimisen jälkeen ei riuhtomisia ole vaihtohommassa tarvittu. Rengasvaihtopalvelua maksua vastaan ei myöskään ole tullut käytettyä, kun täällä metsässä kaukana rengasliikkeistä asentopaikkamme sijaitsee. Ja kun säätietoihin voi ennusteissa päivän ja kahdenkin päähän luottaa, niin vaihtokelinkin pääsee sopivaksi valitsemaan etukäteen. Kuulakkaasta pakkaspäivästä ei keli vaihtajan näkövinkkelistä katsoen enää parane syyskuun loppupäiviä kun jo mennään.

Subarun kesärattaissa oli sateisen syksykesän jäljiltä kuivunutta rapaa ennätyspaksusti. Eipä vaimoväki ollut epätasapainoisesta renkaasta valittanut, vaikka sekin olisi mahdollista voinut olla ainakin, jos tuommoinen senttien kuiva rapakerros vaikkapa johonkin vesireikään ajaessa joltain puolelta osasta rengasta irtoaa. Ei onneksi ollut irronnut. Putsaaminenkaan ei peltivanteen kyseessä ollen voi tapahtua kuin irrallaan olevalle renkaalle painepesurilla...

Renkaan sisäpuoli rapakerroksineen.

Tämä on niitä soratien asukkaan riesoja, joihin jos Naruskalla loppuelämänsä aikoo viettää, saa tottua. Tuskin nimittäin asfalttitieksi tämän elämän aikana tällainen Lapin pistotie muuttuu, vaikka liikennemäärät pikkutieksi aika suuria ovatkin. Eikäpä sitä osaa olla vaatimassakaan, kun on kohta neljäkymmentä vuotta tullut tällaiseen totuttauduttua.

Talvelle siis vuodenaika kääntyy. Lokakuun kymmenennen päivän seutu on Naruskan korkeudella yleensä niitä päivämääriä, jolloin saattaa pysyväkin lumikerros maahan kertyä. Meiltä pohjoiseen viitisenkymmentä kilometriä Takkaseljän alueella ja Tuntsalla on jo ensilumia tälle loppusyksylle nähty. Ja tämän aamun pakkanen on hyvä enne siitä, mitä tuleman pitää.

Oma Lexukseni, tai oikeammin toinen niistä, eli RX 400h on kesän ohittanut niillä ei-nokialaisilla kitkarenkailla, jotka keväällä auton ostaessani siinä alla olivat. Vanhempi Lexukseni tulee lokakuun lopulla olleeksi vuoden korjaamolla odottamassa planeettapyöräremonttia, joka on viivästynyt jo luvattomankin pitkään. Osin siksi kirjoittelussanikin on ollut pitkä kesätauko, pisin ylivoimaisesti tänne kirjoittamisen aloittamisen jälkeen. Taukoa ei jatkossa ole odoteltavissa, kunhan saan hybridiini alle Nokian Hakkapeliitta R3 rengassarjan, joka on jo tiettävästi Rovaniemelle matkalla.

Meidän huushollissa ei koskaan olla riskeerattu syksyliukkailla kesärenkailla. Joskus vaihto on tapahtunut viikkojankin ennen varsinaista talvea, mutta niin päin on turavallisempi ja kaikin puolin parempi kuin liukastelu mustilla jäillä ja muilla liukkailla. Vaihdelkaapa renkaat hyvissä ajoin siellä etelämpänäkin.

Hyvää talven alkua kaikille, ja kirjoittelemisiin.

comments powered by Disqus