Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki
Uusimmat blogijulkaisut

Kokemuksia perävaunullisella pakulla ajamisesta luisteluradaksi muuttuneilla kaduilla

Kuten Leikas tuossa jo kirjoitti, oli viikonloppuna Turun seudulla kaduilla luistinratamaiset olosuhteet. Minulla oli kuitenkin koeajossa pikkupaku, eli kasien jääratapidosta ei valitettavasti kommentoitavaa tullut. Mutta Hakkapeliitta C pakurenkaista kylläkin. Ja jos Leikas piti keliä haastavana, niin meillä oli tuon etuvetoisen pakun koukussa lisähaasteena 1 400 kiloa perävaunua. Täytyy sanoa, että etenkin sunnuntaiaamulla ajoimme kotiin todella rauhallisesti, kaarteet ja kurvit hitaammin. Mutta niinpä muukin liikenne näytti kevyesti hidastetulta elokuvalta. Hämmästyttävän hyvin ihkauuden pakun elektroniikka osasi auttaa liukkaissa tilanteissa, etenkin kun laittoi ESPiin talviasennon. Emme jääneet kiinni mäkeen, yksikään jarrutus ei mennyt pitkäksi ja vaunu ei heittänyt sivulle. Eikä tällä kertaa kukana haluunut myöskään ohittaa karavaanaria, teiden tukkoa. Tosin nyt tilannenopeuskin oli sovitettu keliin, eikä kasimaista liki kesäkelin vauhtia. Eipä edes kävellen menty normaalivauhtia, vaan sitä vanhojen ukkojen varovaista köpöttelyä. Etenkin sen jälkeen kun näki ensimmäisen täyskaadon, onneksi vahingoitta.
Pari risua on annettava lauantai-illan pikkujoulutakseille. Olikohan kaikki tuurarin sijaisetkin liikkeellä? Ensimmäinen poukkasi keskustassa kolmion takaa suoraan eteen, ja teki kohta perään U-käännöksen, ilman vikkuakaan. Kahdesti kaivattiin nopeaa jarrutuspitoa, ja ABSit kyllä rouskuttivat, onneksi riittävän hyvinkin. Toinen risut ansainnut taasen tuli Ruissalon tiellä vastaan, ja Mersun xenoneisssa pitkät päällä. On muuten johtotähdessä tehokkaat kaukovalot, mutta toimivaa automaattista vaihtoa lähivaloille ei taidakaan olla.
Mutta jos paku-Hakkat toimii hyvin renkaina, niin tuollaisen peltirummun pakettiauton äänimaailma on kaikkea muuta kuin nastaystävällinen. Ensinnäkin kaseihin verrattuna noissa renkaissa on se perinteinen nastojen ujellus, joka myös kuuluu sisälle, kun äänieristys ei ole henkilöautoluokkaa. Ja vaikka tavaratila on vaneroitu, tuntuu jokainen ääni kertautuvan siellä vielä entistäkin kuuluvammaksi.
Palataanpa aiheeseen huomenna, kun alle vaihtuu taas oma hiljainen kasitettu Mondeo. Veikkaan että äänimaailman ero on vieläkin tuntuvampi tuohon suuntaan.

comments powered by Disqus