Uusimmat blogijulkaisut

Kitkojen kokeilua kelirikkoteillä.

Ukka Matinpojan Lexuksen alla ovat Lapin talvessa pyörineet yhtä vaille kaikissa mahdollisissa tieolosuhteissa Nokian Hakkapeliitta R3 SUV kitkarenkaat. Vain kelirikko-olosuhteet vielä puuttuivat muutama päivä sitten, mutta nyt on päässyt jo kokeilemaan kotitellä sitäkin jokakeväistä riesaa.

Kuten on tullut moneenkin kertaan kerrottua, niin viidentoista kilometrin soratieosuus on tämä Naruskantie kotoa asfalttitielle. Pari päivää sitten tuotiin tieosan alkuun tien kuntoa hieman armahtava painorajoitusmerkki kelirikkomerkin alle. Painorajoitus lopetti rekkaliikenteen, joka täällä on lähes sataprosenttisesti puutavaran ajoa. Se keskeytyi nyt siihen saakka, kunnes tie kuivahtaa ja rajoitukset poistetaan. Se tapahtunee vasta kesäkuun alkupäivinä, ellei poikkeuksellisen kuivaa kevättä tule.

Kelirikkomerkki 16.4.2019 Naruskantien alussa Pohjois-Sallassa.

Rekkaliikenne ja tietenkin muukin liikenne ehti muuttaa soratien pinnan raiteiseksi ainakin etelän puolelle kaatuvista rinteistä, koska auringolla on voimaa sulattaa tienpinta päiväaikaan, vaikka yöpakkasia vielä on 7-10 astetta maksimissaan. Sulavaa lunta on vielä tien pinnalla ja tietenkin tien penkoilla, kuten eilisistä kuvista voi pätellä...Muutamaan paikkaan ehti tulla raiteita, joita ei päästäne tasoittelemaan ennen tien kuivamista. Hyvä kuitenkin se, että uusia hankalia paikkoja ei rekkojen tekeminä enää tälle keväälle tule.

Sulatettavaa lunta piisaa Naruskalla vielä. Lumimittareissa sitä on 80 senttiä...

Pitkin talvea on tullut kehuttua kitkarenkaita. On siellä se yksi keli, jota eivät pystyneet haastamaan kitkat, kun ei siellä pärjännyt Hakkakaseillakaan nastoineen emännän Subaru Foresterin alla. Se kaljamakeli jos jätetään arvioinnista suosiolla pois, niin kaikissa muissa olosuhteissa on kitkoilla pärjätty ongelmitta. Ja sama ongelmattomuus näyttää jatkuvan veteläksi menevällä kelirikkosoratiellä, jota täällä piisannee pitkähkö aika. Kesärenkaita ei meidän olosuhteissamme ole ajankohtaista vielä vaihtaa arviolta viikkoihin.

Kitkat eivät soratien pehmeisiin raiteisiin taltu, vaan auton suuntavakavuus säilyy tosi hyvin. Eikä ongelmia ole niilläkään paikoilla, missä tien reunat vielä ovat jäätiköllä ja keskitien puoleiset renkaat ovat sulalla tien osalla. Tien reunoja onkin nyt varottava, koska ne pehmenevät arvaamattomiksi. Reunan halkeilut ovat vaarasta ilmoittava seikka, jota on seurattava. Märkä, pehmeä tienreuna imaisee auton herkästi ojan suunnalle...

Soratien reunat ovat vaaran paikka...

Lähipäivät taaksepäin ovat olleet kuivia aurinkopaistepäiviä. Routakerros tien pinnalla ei paljoa ole vielä ehtinyt sulaa. Pahin tielle nyt tuleva säätyyppi on runsas sade. Se sulattaa korkeiden lämpötilojen kanssa pintaroudan, jolloin savensekainen pintamateriaali muuttuu liukkaaksi ja raiteiseksi kevyempienkin ajoneuvojen alla. Ja liikennettä täällä on varmasti pääsiäisen seudulla odotettavissa, kun hanget ovat korkeat ja kulkukelpoiset ainakin yöpakkasten jälkeen. Kelkkoja ja suksimiehiä todennäköisesti kantavat ainakin polanteet, joita tässä kairassa johtaa hyville maisemapaikoille tuntureille. Eli kevyitä perävaunuja on autojen vetäminä tiedossa...

Kitkat pysyvät autoni alla määräämättömän ajan tästä eteenpäin. Kesärenkaiden asentaminen ei ole ihan lähipäivien asia. Tässä onkin edessä suunnittelua uusista kesärenkaista, kun tuon Lexuksen mukana tulleet kesärenkaat eivät ole sen kuntoiset, että niillä voisi kesäkeleihin lähteä. Onneksi on vielä miettimisaikaa.

Päätiet Lapissa ovat ainakin päivisin pysytelleet sulina. Lumisade ei kuitenkaan ole vielä laskuista pois. Ja sorateille jos täällä matka vie, niin talvisempia olosuhteita tulee vängällä vielä vastaan. Tämä kannattaa huomioida niiden, jotka lähiaikoina Lappiin autoillaan suunnistavat.

comments powered by Disqus