Kirjoittaja Ukka Santala
Uusimmat blogijulkaisut

Kitkat tositoimissa Lapissa.

Ukan Lexuksen alla ovat puolitoistaviikkoisen pyörineet Hakkapeliitta R3 SUV kitkarenkaat. Tänään oli ensimmäinen sellainen päivä, että uutukaisiin sai tuntumaa todella liukkaalla kelillä. Lapin radion aamulähetyksessä ei juuri muuta uutisaihetta ollut kuin liukkaus, kun ihmiset eri puolilta Lappia soittelivat lähetykseen kertoen pääkallokelistä hiukan joka puolelta Lappia.

Itselläni on keskiviikkopäivän vakioreissu käväistä Sallassa sata kilometriä mutkin eräänlaisena omaishoitajana, kun hoitelen yhden hyvän tutun saunassa käyttämistä kunnan vanhustentalon saunalla, kun hänen omassa taloudessaan ei saunomismahdollisuutta ole. Olisin voinut liukkauden vuoksi jättää lähtemättäkin, mutta toisaalta oli tullut luvattua, eikä vähin syy ollut myös mielenkiinnossa päästä hiukan testaamaan kitkoja, kun siihen mahdollisuus tarjoutui.

Yön oli sadellut lunta ja alijäähtynyttä vettä. Ja alijäähtynyttä olikin tullut ennätysmäärä, kun pihamaalla seissyt Lexukseni oli saanut pelleilleen reilun sentin paksuisen jääkerroksen. Sisätilanlämmitin sulatteli tuulilasin, sivuikkunat ja auton katon, mutta muualta piti jääkerros sulatella kaatelemalla kuumaa vettä auton ympäri. Muutamakin kukankastelukannullinen kului vettä, ennen auton muuttumista liikennekelpoiseksi valojensa ja tuulilasinpyyhkijöiden sekä takalasin suhteen. Onneksi aikataulu oli väljä, koska hommassa meni aikaa, kun on tullut vietyä sisälle talvivarastoon kaikki vesiletkut ulkoa.

Peltiosista alkaa sentin jääkerros irtoilemaan...
Katolla jäätä oli paksuimmillaan parin sentin paksuudelta...
Keulapäässäkin riitti sulatettavaa.

Naruskan soratieosuus oli yöllisen sateen jäljiltä liukkaimmillaan. Pari vuorokautta ennen alijäähtyneen satamista kun oli enimmillään lähes -20 astetta pakkasta, niin tien pintakerrokset ovat tietenkin jäässä. Ja selvää on, että siihen ja myös asfalttitielle on vesisade liukastavaa myrkkyä. Ja jäätymistä oli tapahtunut koko matkalla.

Piti suorilla tieosuuksilla yksikseen kun sain ajella tietenkin testailla, minkälaiset ovat jarrutustuntumat ja vetopito ja tietenkin sivuttaispito. Pakko myöntää, että yllätyin. Ja yllätyin positiivisesti renkaiden toimivuudesta. Vaikka oli liukasta ja tie raiteilla, eikä sitä oltu ehditty yhtään hiekoittamaan, niin renkaissa oli todella hyväntuntuinen ote tien pintaan. Ei ollut raiteissa eikä kaarteissa mitään vetelyä, vaan auto pysyi tiessä kiinni aivan turvallisen oloisesti. Hyvin vaikea on tehdä eroa tuntumassa siitä, ovatko alla kitkat vai nastarenkaat. Peruspito nastojen ja kitkojen välillä ei kaukana toisistaan ole.

Vetopitokokeiluissa seurasin syrjäsilmällä Lexuksen käyttäytymistä nelivedon suhteen. Takapyörien sähkömoottorin kytkeytymisestä ei kuljettaja tiedä muutoin kuin keskikonsolin näytöltä. Heti eturenkaiden luistonestovalon kaasupoljinta hiukankaan reippaammin painettaessa sytyttyä kytkeentyi takaveto päälle. Ja sen havaitsi heti vetopidon paranemisena.

Tietenkään en alkanut mitään rallipikataivalkokeilua tekemään, vaan haeskelin vain perustuntumaa lähinnä siksikin, että kevättalven ajan ajelin autossa olleilla halpakitkoilla sen verran paljon, että ajotapa muuttui huonon pidon vuoksi ylivarovaiseksi. Ero Hakkapeliitta R3 -renkaiden ja halpiskitkojen välillä on niin selkeä Rkolmosten eduksi, ettei paremmuutta tarvitse arpoa.

Jäisillä urilla oleva Naruskantie 31.10.2018 aamulla.

Aivan turvallisesti pääsimme saunotettavan kanssa hänen kyytiin nousemispaikastaan Kotalankylästä asfalttitietä Sallaan. Asfalttitiellä ei vielä ollut hiekoitusta ehtinyt tapahtumaan, vaan ensimmäinen hiekkalastissa ollut kuorma-auto tuli hiekoittamalla vastaamme Kelloseljässä, eli viimeiset 15 kilometriä tiellä oli tuoretta hiekkaa.

Paluumatkallekaan ei Kelloseljästä oltu Savukosken suuntaan ehditty tietä hiekoittelemaan, joten liukkaus oli tyystin torjumatta. Eikä meidän suuntamme Lapissa ainoa hoitamaton ole, vaan hiekoitusorganisaatiota huudettiin monella suulla ympäri maakuntaa. Eikä syyttä, koska iltapäivän uutislähetyksessä ilmoitettiin Lapin alueella tapahtuneeksi ainakin kolmekymmentä ojaan suistumista.

Ja tätä kirjoittaessani soitti vaimoni työmatkaltaan tuosta muutaman kilometrin päästä, että hän joutuu tulemaan paikoin lähes kävelyvauhtia, kun sade on yltymässä ja muuttamassa tien hänen kertomansa mukaan liukkaammaksi kuin koskaan. Ja hänellä on tietenkin kokemusta autoilusta ainakin samat kilometrit kuin itsellänikin, joten sellaiseen väliaikatietoon liukkaudesta voi suhtautua vakavasti. Subaru Forester ja alla olevat Hakkakasit ovat siellä tositestissä.

Voi olla sääennustuksista päätellen niin, että meille tulee Lappiin vielä sulat tiet, mutta tämänpäiväiset ongelmat eivät varmaankaan ihan äkkiä mihinkään muutu, joten testirataa piisaa.

Tässä kuulumiset ja ensiarviot ei mistään tositeeveestä, vaan tosielämästä. Ja kitkarenkaat ovat saamassa ison erän pluspisteitä Ukalta ensimmäisenä tositestipäivänä.

Olkaapa varovaisia! Vaimokin jo tätä lopetellessa kotiutui...ehjänä.

comments powered by Disqus