Kirjoittaja Ukka Santala
Uusimmat blogijulkaisut

Kitkat ja nastarenkaat edelleen Lapissa tarpeen.

Näyttipä parisen viikkoa sitten muutamana päivänä jo siltä, että saattaa se kevät pullahtaa pintaan täälläkin Lapin perukoilla. Vaan eipä ollut vielä sen aika, vaan talvi ruuvasi yöpakkasruuviaan kireämmälle, eivätkä päivälämpötilatkaan ole plussalla viime päivinä olleet asteesta kolmeen enempää.

Kai sen siitä parhaiten voi päätellä siellä etelässäkin, kun kerron lumisenttimetrien lumimittarissa Naruskalla olevan tasan 50 ja pilkkijään paksuus samaa luokkaa. Maantieolosuhteet eivät niin talviset koko aikaa enää ole, vaan kaikki tiet ovat välillä sulapinnalla. Asfaltit asfaltilla ja sorapinnat soralla.

Ukka käväisi tänään päivämutkin Rovaniemellä. Jokakeväinen riesan tapainen on autoilijoiden haittana maantien laidoilla, kun porot pyrkivät syömään heinää ja ilmeisesti suolaa tien pientareilta. Suolaa täällä löytyy ilmeisen vähänlaisesti, kun tiet täällä saavat suolattua hiekkaa enempi syksytalvesta, mutta talvella suolan levittäminen paksujäisille teille pakkasilla on turhaa hommaa.

Porot ovat riettaan saman värisiä kuin harmaanruskeiksi värjäytyneet lumipenkat. Silmäpeliä joutuu pelaamaan täällä ajellessaan herkeämättä, että havaitsee paikallaan olevan poron. Ja aina pitää muistaa, että se ei välttämättä syömässä paikallaan pysy, vaan eri syistä saattaa päättää kirmata juoksuun, eikä suunnasta ole mitään takeita. Nyt, kun täällä on lisäksi hankikelit, niin juoksemalla ne pyyhkäisevät ajoradalle tiestä kauempaakin. Niillä on aina syynsä juoksennella, ja ne syyt eivät autoilijoilla tiedossa ole.

Kemijärven ja Rovaniemen Vikajärven välinen tieosuus on yksi synkimmistä porokolaripätkistä Suomessa. Taitaa Kuusamon ja Oulun välillä Taivalkosken-Pudasjärven seutu olla tilastoissa myös korkealla porokolareiden suhteen. Ilmiö on sama koko laajalla poronhoitolaueella. Tänäänkin poroja oli Rovaniemen reissulla ainakin kymmenessä eri paikassa Kemijärvi-Vikajärvi -tien noin kuudenkymmenen kilometrin matkalla. Kuvat ovat tältä päivää kerrotulta tieosuudelta.

Kemijärvi-Vikajärvi maantien laidassa poro aterialla.​
Kemijärvi-Vikajärvi maantien laidassa poro aterialla.​
Neljän poron tokka kirmasi tien yli Vikajärvi-Kemijärvi tieosuudella. Kännykkäkameran optiikka olisi vaatinut ehkä kuvan lähempää...​Aamun aurinkopaiste vaihtui iltapäivän lumisateeksi.​
Neljän poron tokka kirmasi tien yli Vikajärvi-Kemijärvi tieosuudella. Kännykkäkameran optiikka olisi vaatinut ehkä kuvan lähempää...​Aamun aurinkopaiste vaihtui iltapäivän lumisateeksi.​

Porojen havainnointia helpottaa vastaantulevien autoilijoiden valojen vilkuttaminen. Tuossa ylhäällä olevan kuvan tilanteessakin vastaantulija räpsäytteli Ukalle valoillaan, että tilanne on päällä. Ukkakin on ottanut tavakseen, että vastaantulijaa voi varoittaa porosta ainakin kilometrin päähän omasta eläinhavainnosta. Vastaantulija varmaankin höröstelee eteensä sen vajaan minuutin, jonka kilometrin kulkeminen aikaa vie. Venäläisetkin ovat tavan omaksuneet, eikä liikaan varoitteluun mielestäni voi Lapin teillä syyllistyä.

Rengasvalintoja näilläkin suunnilla on joku jo tehnyt. Meidän huushollissa jatketaan molemmilla käyttöautoilla Subarulla ja Lexuksella nasta- ja kitkarenkailla. Lähivuorokausien sääennuste nimittäin lupailee Kainuuseen ja Lappiin lunta kymmeniä senttejä, joten kuivat sulat tiet ovat hetkessä taas talvikunnossa.

Mummun Subaru jatkaa talvirattaillaan.​
Mummun Subaru jatkaa talvirattaillaan.​
Ukan Lexus jatkaa kitkoilla ehkä pitkällekin Vapun yli.​
Ukan Lexus jatkaa kitkoilla ehkä pitkällekin Vapun yli.​

Edelleen on voimassa ohje, että Lappiin kannattaa rengasvalinnaksi ottaa talvirengas ja seurata aktiivisesti säätiedotteita. Tämä on enempi talven maa kuin kevään ja kesän maa. Turvallisia kilometrejä!

comments powered by Disqus