Kirjoittaja Juhani Halmeenmäki
Uusimmat blogijulkaisut

Kitkat ja katumaasturi

Tänä talvena tuli sitten ajettua kolmellakin kitkarenkaallisella katumaasturilla. Kelejä reissuille osui täysin keväisestä vaikean lumisen kautta jäiseen ääriliukkaaseen. Kitkoista onkin helppo tehdä nopea summaus: plussina mukavuus, hiljaisuus, ja nelivedon avustamana hyvä liikkeellelähtöpito. Miinuksena (nastoihin nähden) joudun kyllä antamaan jarrutuspidon jäällä, siinä nastallinen kasi hakkaa selkeästi kitkat. Tosin noihin Hyundain nasta-Conteihin verrattuna olisi Hakkapeliitan kitka kelpo myös jäällä. Sen verran pienestä on enää kiinni, ja hyvät nastarenkaat vähissä.

Jopa 19-tuumaisina nämä kitka-Hakkapeliitat olivat vielä toimivia renkaita, ja Suomessakin. Itse asiassa oli ihan pakko välillä tarkastaakin se koko, kun takamus ei juorunnut asiasta. Sen verran harvoin noin suuri rengas kuitenkaan toimii surkeissa tieoloissamme kelvosti.

Myönnän kuitenkin, että eri autojen alla olleina, en osaisi erottaa vanhaa R ja uutta R2 versiota toisistaan. Pitäisi saada ajaa vuorotellen, ja samassa automallissa. Mutta sitä nelivetoautoa odotellessa taidan kuitenkin itse yrittää pysyä kasilinjalla.

R SUV​
R SUV​
R2 SUV​
R2 SUV​

 

comments powered by Disqus