Kirjoittaja Julius Sutinen
Renkaat: Nokian Hakkapeliitta R2
Uusimmat blogijulkaisut Snapskan testiajettu

Kitkarenkaat, ensimmäinen talvi: loppuraportti

Ensimmäisenä täytyy kertoa miltä tuntui ajaa talvi kitkarenkailla, kun on tottunut ajamaan nastarenkailla. Suoraan sanoen hyvältä. Tuli ajettua monilla teillä välillä Hanko-Kuusamo ja kaikenlaisissa talvikeleissä eikä mitään ongelmia pidon suhteen ollut. Ei, vaikka hakemalla hakien niitä yritin välillä etsiä. Alla näkyvällä kartalla on piirretty suunnilleen missä tuli talvirenkailla ajeltua.

Kitkarenkaissa hyvää oli meluttomuus ja mukavuus. Renkaat tuntuivat rullaavan erityisen hyvin ja kulutus olikin jonkun verran alhaisempi kuin aiemmin talvirenkaina käyttämissäni nastarenkaissa. Selvä ero kulutuksessa on myös kesärenkaisiin verrattuna.

Kitkarenkaissa ihan ok:ta oli pito talvisissa oloissa, myös jäällä. Pito kuivalla ja märällä asvaltilla oli myös tasoa ihan ok.

Kitkarenkaissa huonoa oli suuntavakaus maantienopeuksissa sekä tästä johtuva ohjailun tarve ajettaessa pitkää matkaa, erityisesti tuulisissa oloissa. Uraherkät renkaat eivät kyllä olleet, mikä on hyvä asia.

Kun renkaita tutki tarkemmin, ymmärsi kyllä syyn sekä hyvään pitoon että huonoon suuntavakauteen. Pintakuvio on täynnä pehmeätä lamellia, niin pehmeätä, että sitä voi helposti sormellakin taivutella. Tästä syystä päätinkin irrottaa lamellien väliin kiinni jääneet kivet. Ei mikään pikkuhomma, vaan se osoittautui aikamoiseksi urakaksi. Isoja kiviä oli kohtalaisen vähän, mutta pienempiä kiviä oli syvällä lamelleissa. Ehkä osasyynä oli se, että ennen renkaiden vaihtoa olin juuri ajanut hiekkatiellä joitakin kilometrejä.

Kaikissa renkaissa näytti olevan suunnilleen saman verran kiviä, joten keräsin vain yhden renkaan kivet talteen ja punnitsin ne vaa’alla. Tulos oli 27 gramma. Eli ei paljon mitään, etenkin kun ottaa huomioon soratieajelut juuri ennen rengasvaihtoa. Kivet olivat suunnilleen tasaisesti jakautuneet, mutta ulommissa lamelleissa oli selvästi enemmän pieniä kiviä kuin sisemmissä.

Talvi meni kulutuksen osalta 6,27 litraa / 100 km keskikulutuksella, pienimmän mitatun tankkauksen olleen 5,37 litraa per 100 km ja suurin mitattu tankkaus oli 6,85 litraa per 100 km. Verrattuna viime talveen, kulutus putosi noin puoli litraa per 100 km. Osasyyksi voi kyllä sanoa lempeämmän talven sekä hiihtolomamatkamme pohjoiseen. Toisaalta kulutuslukemat ovat hyvinkin siedettävät ottaen huomioon auton lähes 2000 kg:n omamassan ja ajelun painottumisen PK-seudulle Kehä I:n sisälle.

Renkaat olivat kuluneet tasaisesti ja 8000 km:n jälkeen kaikissa renkaissa 8 mm:n indikaattorit olivat vielä näkyvissä, mutta selvästi jo siinä rajoilla kulumassa pois. Kuluminen vaikutti olevan samaa luokkaa kuin suunnilleen saman verran ajetuilla nastarenkailla.

Aiemmin olin aina ajanut nastarenkailla enkä ollut tohtinut kokeilla kitkarenkaita. Nyt voin sanoa, että olin ollut kapeakatseinen. Kitkarenkaat toimivat omassa ajossa kokonaisuutena loistavasti, äänettömästi ja ympäristöystävällisesti.

Odotan ensi talvea innolla. Renkailla vaikuttaisi olevan kestävyyden puolesta vielä useampi talvi edessään.

comments powered by Disqus